Effe kijke

Effe kijkes zijn korte recensies geschreven door onze eigen medewerkers. We geven maximaal 5 sterren.

De Liefhebbers – Anna van der Heide, Nederland, 2019, 96’.

Jan Liefhebber is een nogal dominante oudere architect. Hij heeft 4 volwasen kinderen die allemaal hun serieuze problemen hebben. Daar komt dan de beginnende dementie van de vader nog bij. Er zitten wel erg veel verhaallijnen in deze film, die overigens allemaal netjes worden afgewerkt. Weinig verrassing dus, maar dankzij de prima acteurs nog acceptabel.
*** Ron

Parasite – Bong Joon-ho, Zuid-Korea, 2019, 132’.

De film ‘Parasite’ was een verrassende film. Zeker van het begin heb ik erg genoten, een geheel nieuwe manier om uit de armoede te ontsnappen. Het eindigde voor mij over de top en duurde daardoor te lang. Maar zeker de moeite waard!
*** Els

Absurdistische film uit Zuid-Korea. Een arme familie dringt binnen in het leven van een rijke familie. De manier hoe ze dat doen is bijzonder grappig, maar ook niets en niemand ontziend. De rijke familie woont in een prachtig vormgegeven en ingerichte bungalow. Natuurlijk gaat het helemaal mis en niet een beetje maar compleet. Ik vond het een zeer vermakelijke film, die op een extreme manier laat zien hoe enorm de verschillen kunnen zijn tussen arm en rijk.
**** Peter

Geslepen oplichters, een echtpaar met hun twee kinderen, infiltreren in een rijk gezin. Dit leidt tot veel verrassende verwikkelingen en enkele gewelddadigheden. De film is prachtig vormgegeven, boeide tot het eind, liet prima acteerwerk zien en bevat ook veel, soms zwarte, humor. De film toont ook het grote verschil tussen arm en rijk in Zuid-Korea. En juist dankzij de humor kon ik leven met het incidentele geweld, dat niet heel expliciet in beeld werd gebracht. Ik vond het een prachtfilm.
***** Ron

Sorry we missed you – Ken Loach, Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België, 2019, 101’.

Sorry we missed you is de tekst die koerier Ricky in de brievenbus stopt als hij weer een pakje niet kan afleveren. De film laat zien dat we in een tijd leven waar alles onder tijdsdruk staat. Het gezinsleven komt zo ongelooflijk onder druk te staan. Deze film zet je aan het denken hoe het zo ver heeft kunnen komen in onze huidige maatschappij. Prachtig gemaakt en gespeeld.
***** Els

Ricky werkt als ZZP-er, als pakketbezorger, en Abby werkt in de zorg. Hun zoon, een puber, zet zich stevig tegen zijn ouders af. Door de vreselijke arbeidsvoorwaarden, waarbij Ricky zich afbeult, maar wel alle risico’s zelf moet dragen, zakken beide ouders langzaam weg in een soort drijfzand en de situatie wordt onhoudbaar. Het is een bijzonder urgente film, die wel heel zwaar is, er zat weinig luchtigheid in de film en de problemen bleven zich opstapelen. Maar zoals gebruikelijk bij Loach wordt er fantastisch geacteerd, en voel je veel medeleven met de personages.
**** Ron

Judy – Rupert Goold, Verenigd Koninkrijk, 2019, 118’.

Deze film over Judy Garland laat zien hoe zij in het laatste jaar van haar leven in Engeland moet optreden om geld te verdienen. Ondanks de verslaving aan pillen en overmatig drankgebruik. In flashbacks zien we hoe ze als klein kind al onder een streng regime leefde. Alleen al de fantastische Renée Zellweger maakt het bekijken van deze film al de moeite waard! Ik vond het slot bijzonder ontroerend. Garland was 47 toen ze stierf, met recht een tragisch leven.
****½ Ron

Goldie – Sam de Jong, Verenigde Staten, 2019, 88’.

Een boeiende film over de zwarte straatcultuur in New York. Goldie is 18 en droomt van een carrière als danseres in videoclips. Maar als haar moeder naar de gevangenis moet, krijgt Goldie de zorg voor haar twee jongere zusjes op haar schouders. Dit sociaal-realistische drama van deze jonge Nederlandse regisseur is mooi vormgegeven, met ook animaties. En knap acteerwerk, zeker van de kinderen.
**** Ron

Dark waters – Todd Haynes, Verenigde Staten, 2019, 126’.

In West-Virginia vervuilt chemisch bedrijf Dupont op grote schaal decennialang bij volledig bewustzijn de bodem met een stof gebruikt voor Tefal-pannen. En dat in concentraties die ernstige ziektes veroorzaakten bij mens en dier. Een jonge advocaat klaagt hen aan en er volgen jaren van processen, waarbij de chemiegigant vooral de opzet had om de aanklager uit te putten. Spannend, en vooral verbijsterend hoe veel macht de lobbyisten hebben in de Verenigde Staten.
****½ Ron

Bombshell – Jay Roach, Verenigde Staten, 2019, 108’.

Roger Ailes is de grote baas van Fox News. Hij wordt door een van de grote presentatrices beschuldigd van seksuele intimidatie. Er volgt een onderzoek en heel geleidelijk volgen er meer beschuldigingen. Een boeiende film met schokkende gebeurtenissen. Ik moest er even in komen, door veel niet onderscheidende en nogal onsympathieke personages, maar liet me uiteindelijk volledig meeslepen door het verhaal.
**** Ron

Il testimone invisibile – Stefano Mordini, Italië, 2018, 102’.

Als een succesvolle zakenman moet bewijzen dat hij niets te maken heeft met de dood van zijn minnares, ontspint zich een vernuftig psychologisch steekspel. Ik heb van het begin tot het einde in spanning gezeten. De film zit schitterend in elkaar, niets is wat het lijkt. Na afloop moest ik echt even op adem komen. Ik kan de film van harte aanbevelen.
***** Els

De beentjes van Sint-Hildegard – Johan Nijenhuis, Nederland, 2019, 90’.

Een heerlijke luchtige film die je toch ook aan het denken zet, dat deze film grotendeels in het Twents is gesproken maakt hem extra aantrekkelijk.
N.b. Waar het nodig is wordt de film ondertiteld.
****Astrid

Jan is 35 jaar getrouwd met Gedda, die zijn hele leven voor hem regelt. Om uit deze benauwende situatie de ontsnappen bedenkt hij een onorthodox plan. Deze film, in het Twents met Herman Finkers in een hoofdrol, is een eigentijds sprookje. Als je niet heel erg hecht aan geloofwaardigheid en ermee kunt leven dat sommige personages nogal karikaturaal zijn, valt er veel te genieten.
**** Ron

The cave – Feras Fayyad, 2019, Syrië / Denemarken / Duitsland / Qatar / Verenigde Staten, 107’

Ik vind ‘The cave’ een ode aan de jonge vrouwelijke kinderarts Amani die met haar team een ondergronds ziekenhuis leidt in het gebombardeerde Ghouta, een buitenwijk van Damascus. Het team behandelt liefdevol binnenkomende gewonden en er is zelfs nog plek voor humor. Klassieke muziek vervangt de ontbrekende verdoving. Een indrukwekkende documentaire.
**** Els

A tale of three sisters – Emin Alper, 2019, Turkije / Nederland / Duitsland / Griekenland, 108’.

De film laat zien hoe het de drie zussen vergaat als ze weer terugkomen in het dorp van hun vader.  In het patriarchale systeem hebben meisjes en vrouwen weinig in te brengen. Ik heb genoten van de schilderachtige beelden van de bergen in Anatolië. Ik had gehoopt op meer tegengas van de vrouwen.
***½ Els

Ze noemen me Baboe – Sandra Beerends, Nederland, 2019, 78’.

Met oude zwart-wit beelden wordt een verhaal verteld over een Indonesisch meisje, later een vrouw. De geschiedenis begint ruim voor de tweede Wereldoorlog en eindigt enkele jaren erna. De documentaire heeft een mooie sfeer met rijstvelden, verhalen en Indonesische cultuur. De brutaliteit van de bezetting door Nederland komt op een vrij vriendelijke manier aan bod. Ik heb er met plezier naar gekeken en genoten van de sfeer en de lieve Indonesische mensen.
**** Peter

In deze indrukwekkende documentaire zien we aan de hand van historische archiefbeelden een stuk geschiedenis van Indonesië, van de 30-er jaren tot de onafhankelijkheid in 1949. We volgen het levensverhaal van een baboe, samengesteld uit veel verschillende persoonlijke verhalen. Het is een mooi verhaal en uiteindelijk ook een pleidooi voor de gelijke rechten van vrouwen. Zeer de moeite waard.
****½ Ron

The two popes – Fernando Meirelles, Verenigd Koninkrijk / Italië / Argentinië / Verenigde Staten, 2019, 125’.

Ik heb deze film met een kritische blik gekeken, ik denk niet dat het allemaal zo gegaan is als dat het in de film wordt verteld, maar het geeft wel een kijkje in de keuken van het Vaticaan.
***½ Astrid

Paus Benedictus XVI wil aftreden. Hij heeft intensieve gesprekken met de Argentijnse kardinaal Bergoglio, die de Katholieke kerk als nieuwe paus in een andere richting zou kunnen sturen. Maar deze voelt daar weinig voor. We zien boeiende gesprekken met naar mijn idee iets te lange terugblikken op de Argentijnse geschiedenis. Dat haalt de vaart een beetje uit de film. Ik genoot vooral van het prachtige acteerwerk van Anthony Hopkins en Jonathan Price. En dat maakt de film zeer de moeite waard, ook voor een niet-gelovige zoals ik.
**** Ron

The peanut butter falcon – Tyler Nilson / Michael Schwartz, Verenigde Staten, 2019, 97’.

Een heerlijke 'Southern' sfeer en de chemie tussen de twee hoofdrolspelers maken het een fijne feelgoodfilm.
****Astrid

Zack Gottsagen, de man met het syndroom van Down, is de held van deze film. Een held op blote voeten en later op laarzen. Worstelaar wil hij worden. Mooie omzwervingen samen met de sympathieke Tyler brengen hem uiteindelijk waar hij zolang naar verlangde. Het is een jongensavontuur in de traditie van ‘Huckleberry Finn’, ‘Lord of the flies’ of ‘De jongens van de Kameleon’. Ontroerend en onmogelijk, dromen zijn bedrog, maar dit sprookje wordt werkelijkheid. Een heerlijke film.
***** Peter

Zak heeft het syndroom van Down en is dol op Amerikaans worstelen. Hij wil graag de held van de video, die hij eindeloos heeft bekeken, in het echt ontmoeten. Zak ontsnapt uit het bejaardentehuis waar hij is weggestopt en ontmoet een kleine crimineel. Ze gaan samen op stap, maar worden al snel teruggevonden door Leonore, de jonge vrouw die Zak verzorgde. Deze roadmovie begint nogal stereotiep, maar ontwikkelt zich tot een warme, bezienswaardige film.
***½ Ron

Out stealing horses – Hans Petter Moland, Noorwegen / Zweden / Denemarken, 2019, 123’.

Prachtige natuur opnames en een stevig verhaal. Mooie film waar je nog even over nadenkt.
**** Astrid

Noorwegen heeft mijn hart gestolen en een film die zich daar afspeelt heeft al een pré. Wanneer Lars zich terugtrekt in een klein dorpje en daar een vroegere dorpsgenoot tegenkomt, ontvouwt zich met flashbacks zijn geschiedenis. Fantastisch mooie natuurbeelden.
**** Els

Een oudere man zoekt na het overlijden van zijn vrouw de rust van een afgelegen boshut, in Noorwegen bij de Zweedse grens. Er komen in flashbacks herinneringen boven uit een cruciale periode van zijn jeugd. Dit was in de oorlog, waarbij de grens tussen Noorwegen en het neutrale Zweden een belangrijke rol speelde. We zien prachtige beelden, en mooie landschappen die heel fraai gefilmd zijn. Er zitten veel flashbacks in de film, met ook daarin weer sprongen van de tijd. Maar het was goed te volgen. Ik vond het wel een vrij zware film met veel dramatische gebeurtenissen, toch ben ik blij dat ik hem gezien heb.
**** Ron

Hors normes – Olivier Nakache / Éric Toledano, Frankrijk, 2019, 114’.

Indrukwekkende film gemaakt naar aanleiding van een reportage, het is dus een waar verhaal verfilmd door de maker van ‘Intouchables’. Dit betekent niet dat deze film daarmee vergelijkbaar is. Ga deze zien.
**** Astrid

Bruno leidt een opvang voor zwaar autistische kinderen. De kansarme jongeren die zijn vriend Malek begeleidt helpen Bruno. Maar als de inspectie op bezoek komt, dreigt sluiting van de opvang, terwijl niemand anders deze kinderen kan of wil opnemen. Dit is een aangrijpende film, met realistische scènes, maar ook humoristische. Zeer de moeite waard!
**** Ron

The invisible life of Euridice Gusmao – Karim Aïnouz, Brazilië/Duitsland, 2019, 139’.

Ik heb genoten van de film ‘The invisible life of Euridice Gusmao’. De conservatieve normen van vader die de beide zusters uit elkaar drijft, zag je ook in de Nederlandse normen in de jaren ’50. Mooi tijdsbeeld. Aan het eind van de film, moest ik wel even wennen aan de oudere Euridice qua casting.
**** Els

Mooi en weemoedig portret van het leven van twee Braziliaanse zussen in Rio de Janeiro en elders in de wereld. Het is een echte struggle for life. De film speelt in de jaren vijftig en komt ouderwets over. Toch worden Euridice en Guida in de loop van de film steeds sterker en beter in staat hun leven in eigen hand te nemen. Een groot geheim houdt de lange film spannend tot op het laatst.
**** Peter

In Rio de Janeiro, vijftiger jaren, hebben de zussen Guida en Eurídice een nauwe band. Terwijl Eurídice droomt van een carrière als concertpianiste, laat Guida zich verleiden door een Griekse zeeman. Ze volgt hem naar zijn land en de zusters verliezen elkaar uit het oog. Een mooie, melancholieke film die een fraai beeld geeft van het leven in die tijd en het omgaan met blijvend verlies. Mooi gefilmd en knap geacteerd. Hoewel de vrouwen in de film een ondergeschikte rol hebben, zien we ze zeker niet als slachtoffer.
**** Ron

Divino amor – Gabriel Mascaro, Brazilië/Uruguay/Denemarken/Noorwegen/Chili/Zweden, 2019, 101’.

Joana werkt bij de burgerlijke stand en is zwaar gelovig. Ze maakt deel uit van een sekte die scheidingen probeert te voorkomen. Ze raakt zelf niet zwanger en dit stelt haar geloof op de proef. Dit alles in het Brazilië van de nabije toekomst. Een prachtig gemaakt satirische film die godsdienstfanatisme op de hak neemt. Ik vond dit een bijzonder boeiende film, met veel humor.
**** Ron

Marriage story – Noah Baumbach, Verenigde Staten, 2019, 136’.

Overal las ik dat de film 5 sterren kreeg maar hij irriteerde me verschrikkelijk. Als je probeert vriendschappelijk te gaan scheiden, is het dus geen pré om dat met behulp van advocaten te gaan doen. De advocaat van de vrouw ging zo aanstellerig te werk. Iemand zei me dat het dan een goede actrice moet zijn die dat bij me naar boven weet te halen. Wie weet, is dat het wel…
** Els

Charlie, Nicole en hun zoontje Henry wonen in New York. Charlie en Nicole kunnen heel mooi opschrijven hoe zij elkaar zien en wat ze goed vinden aan elkaar. Toch gaan ze scheiden en omdat Nicole met Henry in LA gaat wonen en Charlie in NYC blijft zijn er advocaten nodig om de scheiding te regelen. Terwijl ze nog zo hadden afgesproken om er samen uit te komen. Het mooie van deze film is dat ze, ondanks de advocaten, dicht bij zichzelf blijven. Ontzettend veel tekst en emotie, superknap gespeeld. Maar weer Netflix, dus of de film in het Filmhuis komt, we zullen zien. Maar genoten heb ik!
**** Peter

Charlie is regisseur en actrice Nicole is zijn vrouw. Ze liggen in scheiding en willen er in goed overleg uitkomen. Maar de situatie wordt al snel grimmiger als er een strijd om hun zoon ontstaat. Dit levert een zeer aangrijpende film op met prachtige hoofdrollen van Scarlett Johansson en Adam Driver, en niet te vergeten Laura Dern als kreng van een advocate.
****½ Ron

Knives out – Rian Johnson, Verenigde Staten, 2019, 130’.

Een echte “Who done it”, doet mij denken aan Agatha Christie. Ga het niet proberen te ontrafelen, gewoon genieten.
***½ Astrid

Een steenrijke schrijver van detectiveromans wordt 85. Hij wordt dood gevonden, terwijl alle familieleden een reden hadden om hem iets aan te doen. En dan is er ook nog een verpleegster! Agatha Christie-achtige film met talloze verrassende plotwendingen en fantastisch acteerwerk. Spannend van begin tot eind.
**** Ron

Honeyland – Tamara Kotevska / Ljubomir Stefanov, Noord-Macedonië, 2019, 90’.

Inderdaad zoals Peter vermeldt een schrijnend verhaal, het zou  werkelijkheid kunnen zijn, alleen denk ik dat in deze film het een en ander is gemanipuleerd.
Prachtige beelden van de natuur en ook interessante informatie over het bijenleven.
*** Astrid

Documentaire uit Noord-Macedonië over de veel te lieve bijenhoudster Hatidze. Zij leeft, samen met haar zieke, oude moeder, in een verlaten bergdorp en verzorgt honingbijen op minder goed bereikbare plaatsen in een natuurlijke huisvesting. Wanneer een familie met kinderen en een kudde koeien neerstrijkt in het dorp komt haar primitieve manier van leven onder grote druk te staan. Het is een schrijnend verhaal dat zeer realistisch in beeld wordt gebracht.
**** Peter

Hatidze woont in een berggebied in het land dat tegenwoordig Noord-Macedonië heet, verzorgt een aantal bijenvolken en verkoopt de honing op de markt. Dan zien we een onbehouwen familie arriveren die naast haar komt wonen. Zij gaan minder liefdevol om met de omgeving dan Hatidze, ze vertrekken weer en laten alleen dode bijen achter. Het is een schrijnend verhaal in prachtige landschappen met een innemende hoofdpersoon. Maar het is ook een zwart/wit-verhaal dat zonder enige nuance getoond wordt, en dat ondergraaft de sympathieke boodschap voor mij nogal.
*** Ron

La belle époque – Nicolas Bedos, Frankrijk, 2019, 115’.

Franse film waarin het mogelijk wordt gemaakt terug te keren naar een historische gebeurtenis. Dat kan in de pruikentijd zijn, maar ook je eigen recente geschiedenis. Zestiger Victor keert terug naar 1974, toen hij zijn vrouw Marianne ontmoette en verliefd op haar werd. De sfeer met oude auto's en hippies is soms leuk getroffen. De film is snel gemonteerd, voor mij een beetje te snel. Het is net te volgen waardoor het voor mij allemaal wat vluchtig wordt. De film is een klucht, maar voor mij niet echt heel leuk.
*** Peter

Het is mogelijk om tot in detail scènes uit je verleden opnieuw te beleven. Een stel is na 40 jaar op elkaar uitgekeken, en Victor wil graag de eerste ontmoeting met zijn vrouw Marianne opnieuw ervaren. In deze ingenieuze film lopen talloze scènes door elkaar heen. Toen ik er eenmaal in zat vond ik het een meeslepend en ontroerend verhaal.
**** Ron

The farewell – Lulu Wang, Verenigde Staten / China, 2019, 100’.

Als oma Nai Nai ongeneeslijk ziek is komt de familie, ook uit Amerika en Japan, samen in China. Ook om de trouwerij van een neef te vieren. Ze verzwijgen aan oma de uitslag van het ziekenhuis en vieren met haar uitbundig dat ze als familie samen zijn na lange tijd. Het is een warme film, maar blijft voor mij wat te gewoon, zonder dramatisch hoogtepunt, wat eigenlijk ook weer charmant is. Het overdadige Chinese eten ziet er heerlijk uit.
*** Peter

Billi woont in New York, net als haar ouders. Haar oma is in China terminaal ziek, maar dat wordt haar niet verteld door de familieleden. Billi reist naar China voor een snel geregelde bruiloft, waarbij de hele familie elkaar ontmoet, en afscheid kan nemen van oma zonder dat die zich daar bewust van is. Een mooi familieverhaal over de tegenstelling tussen geëmigreerden en thuisblijvers, maar ook over de onderlinge relatie tussen moeders en dochters.
**** Ron

Luce – Julius Onah, Verenigde Staten, 2019, 109’.

Een highschoolfilm, waarin de tegenstellingen tussen zwarte en witte Amerikanen een belangrijke rol spelen. De film blijft spannend tot het eind. Er is mooie moderne muziek in de film. Ik zat op het puntje van mijn stoel om de film te volgen. Luce is een getalenteerde en geadopteerde zwarte jongen die een lichtend voorbeeld voor klasgenoten is, maar ook een jongen die een eigen, verborgen leven heeft.
**** Peter

Luce is als geadopteerde zwarte student uit Eritrea een modelleerling, met liefhebbende ouders. Als een lerares serieuze bedenkingen tegen hem uit, kantelt het beeld dat wij van Luce hebben. En ook zijn ouders gaan hem kritisch bekijken. Dit is een bijzonder boeiende thriller die me ook achteraf genoeg stof tot nadenken gaf.
**** Ron

Light of my life – Casey Affleck, Verenigde Staten, 2019, 119’.

Vrijwel alle vrouwen zijn door een ziekte overleden. Een vader trekt met zijn 11-jarige dochter , als jongen verkleed door een vijandige wereld. Kan hij iemand vertrouwen die hem onderdak biedt? Een indrukwekkende film door de dreigende sfeer, de mooie beelden en het prachtige spel, zeker ook van het meisje dat de dochter speelt.
****½ Ron

Mi Vida – Norbert ter Hall, Nederland, 2019, 88’.

Film met Loes Luca in een prachtige hoofdrol. De Schiedamse kapster Lou gaat naar Cadiz voor een talencursus Spaans. Ze is bijna gepensioneerd en weet niet wat het leven haar nog kan brengen. Verwacht van Lou niet de zelfverzekerdheid die we van Loes Luca kennen. Ze speelt heerlijk onzeker en de situaties waarin ze komt zijn goed herkenbaar. Geen misplaatst effectbejag, maar een oprechte zoektocht naar je eigen dromen.
**** Peter

Loes Luca speelt een oudere vrouw die na de verkoop van haar kapperszaak naar Spanje reist om na te denken over de toekomst. Ze leert nieuwe mensen kennen en denkt na over mogelijke keuzes in haar leven, terwijl haar kinderen aan haar trekken.Het verhaal wordt ingetogen en sfeervol verteld en zeker van deze tijd. De moeite waard!
**** Ron

Martin Eden – Pietro Marcello, Italië, 2019, 129’.

Je zou het aan de naam van de hoofdpersoon niet zeggen, maar Martin is een Italiaan in Napels. Hij is vanaf zijn 11de werkzaam als matroos. Wanneer hij de rijke Elena ontmoet beseft hij dat hij arm en laaggeschoold is. Hij wil vanaf dat moment schrijver worden. Ik houd van films die gaan over arm en rijk en ik houd van de sfeer van een film die speelt in het zuiden van Italië. In de film zitten veel originele beelden, die niet speciaal gemaakt lijken voor de film. Het geeft de film iets aangenaam authentieks.
**** Peter

Portrait de la jeune fille en feu – Céline Sciamma, 2019, Frankrijk, 119’.

Deze film is gemaakt door vrouwen en gaat voornamelijk over vrouwen. De film gaat verder over goed observeren. Een adellijke vrouw wordt geschilderd door een vrouwelijke schilder in de 18de eeuw. De twee raken verliefd op elkaar in een aangenaam trage film die bol staat van de symboliek. De vrouwen zijn mooi, de jurken zijn groot en er is heel soms mooie muziek. De gewichtigdoenerij irriteerde mij een beetje.
*** Peter

Een jonge vrouw wil zich eind achttiende eeuw niet laten portretteren voor een huwelijkskandidaat in het buitenland. Een schilderes doet een poging als gezelschapsdame. Geleidelijk leren ze elkaar kennen, waarderen en meer. Ze weten dat hun liefde tijdelijk moet blijven. Ik vond dit een prachtige film met heel fraaie beelden, mooi spel in een heel rustig tempo. Een film over kijken, die absoluut gezien mag worden.
***** Ron

Kapsalon Romy – Mischa Kamp, 2019, Nederland / Duitsland, 90’.

Ontroerende film over Romy (10 jaar) en haar oma. Oma heeft een kapsalon en zij wordt steeds vergeetachtiger en verwarder. Voor Romy is oma eerst een oppasoma, later wordt ze oma's onmisbare assistent. Het is klein, herkenbaar Hollands drama met een Deens tintje. De film is helemaal niet kinderachtig, wel ontroerend sentimenteel. Er zitten leuke verrassingen in de film en er wordt prachtig geacteerd. Volgens mij veel meer een film voor volwassenen dan voor kinderen. Misschien wel geschikt voor hele lieve kleinkinderen.
***** Peter

De moeder van de 10-jarige Romy heeft een drukke baan en stalt het meisje bij oma, die een kapsalon heeft. Geleidelijk ontstaat er een band tussen Romy en haar oma, zeker als de laatste begint te dementeren. Romy blijkt de enige die naar oma kijkt en luistert. Deze jeugdfilm laat de warme band tussen de twee hoofdpersonen zien, met knap acteerwerk. De tegenstellingen zijn nogal dik aangezet, en niet alle gebeurtenissen zijn even geloofwaardig, maar de emoties worden goed overgebracht, en dat maakt de film absoluut de moeite waard, ook voor een volwassen publiek.
**** Ron

System crasher – Nora Fingscheidt, Duitsland, 2019, 118’.

‘System crasher’ is een film die me bij mijn strot greep. Er zijn dus kinderen waar de jeugdzorg geen grip op krijgt. Wat een weergaloze rol van de kleine Helena Zengel, alsof ze haar rol niet speelt maar daadwerkelijk een door het lint getrokken en getraumatiseerd kind is.
***** Els

Mjólk – Grímur Hákonarson, IJsland, 2019, 92’.

In ‘Mjólk’ gaat boerin Inga op haar eigen, vaak komische wijze de strijd aan tegen de coöperatie waar haar gemeenschap van afhankelijk is. Veel humor met een rouwrand, voortreffelijk gespeeld.
**** Els

Deze ontroerende film gaat over Inga die na de dood van haar man de strijd aangaat met de corruptie en ongelijkheid in de landbouwgemeenschap op IJsland. Een mooie film over het harde leven van de boeren op IJsland. Een harde strijd! Strijd, die voor meer boeren op deze wereld, in welke vorm dan ook, actueel is. Prachtige landschappen!
**** Hennie

Official Secrets – Gavin Hood, Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten, 2019, 112’.

Deze film moet je zien als je wilt weten wat vooraf ging aan de oorlog in Irak. Deels weten we dat, maar dit geeft een inkijkje in de keukens van de hoogste regeringsfunctionarissen in Engeland en Amerika: ja Busch & Blair, en de verschillende inlichtingendiensten. Een eersteklas thriller, goed gespeeld en nog op waarheid gebaseerd bovendien. Eigenlijk moet iedereen die film zien!
***** Carla

Film waarin alleen gepraat wordt. Dat is aanvankelijk niet erg enerverend. Gaandeweg de film raakte ik geboeid door de beweegredenen van de klokkenluidster, gespeeld door Keira Knightley. Alles draait om de geheime diensten van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten die een aanval op Irak proberen te rechtvaardigen. Katherine Gun is de klokkenluidster die haar privéleven in gevaar brengt.
**** Peter

Een medewerkster van de Britse veiligheidsdienst ziet in de aanloop naar de inval in Irak hoe onwettig haar regering de inval erdoor probeert te drukken. Ze maakt een bericht openbaar en wordt als klokkenluider aangeklaagd. Er zat bijna aldoor veel vaart in de film, al kwam de klokkenluidster soms wel naïef en erg weifelend over. Bij het verrassende slot zat ik weer ademloos te kijken.
**** Ron

Bezig met laden