Effe kijke

Effe kijkes zijn korte recensies geschreven door onze eigen medewerkers. We geven maximaal 5 sterren.

Don’t worry, he won’t get far on foot – Gus van Sant, Verenigde Staten, 2018, 113’.

Ik vond dit een mooie biopic over cartoonist John Callahan, die alcoholist was en na het ongeluk waardoor hij in een rolstoel terechtkwam, met vallen en opstaan een nieuw leven begon. De film is erg Amerikaans, vooral het deel waarbij de therapie in beeld kwam, maar ook indrukwekkend en ontroerend. Mede dankzij de hoofdrol van Joaquin Phoenix, die zijn personage tegelijkertijd irritant en hartveroverend weet te maken.
**** Ron

The last son – John Curran, Zweden / Verenigde Staten, 2017, 106’.

Deze film gaat over het Chappaquiddick-incident, waarbij de laatst overgebleven Kennedy-zoon Edward een ongeluk veroorzaakt waarbij een jonge vrouw om het leven komt. Hij vlucht van de plek van het ongeluk en doet geen poging om haar leven te redden. Onderhoudend, maar ik vroeg me af wat de relevantie is van deze film. Edward wordt voornamelijk als slap slachtoffer van zijn omgeving neergezet, dat maakte de film voor mij niet zo spannend of verrassend.
*** Ron

Love, Simon – Greg Berlanti, Verenigde Staten, 2018, 110’.

Amerikaanse romantische high school-komedies zijn niet mijn favoriete genre. Toch heb ik erg genoten van LOVE, SIMON omdat de film gaat over Simon, die verliefd wordt op een andere jongen, die hij via de mail kent. En daar wordt temidden van diverse genre-cliché’s heel normaal over gedaan. Nu eens geen tobberige problematische film over het uit de kast komen. Ik vond de film heel verfrissend, en hij raakte me flink.
**** Ron

2001: A Space Odyssey – Stanley Kubrick, Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten, 1968, 149’.

Vijftig jaar geleden is deze science fiction film gemaakt door meesterregisseur Stanley Kubrick. Het begint met mensapen die gereedschap ontdekken. Een grote zwarte monoliet speelt vanaf het begin een belangrijke rol. Ook wanneer mensen later de ruimte ontdekken en computer HAL (een letter terug van IBM) voor zichzelf begint. Prachtig traag mysterieus epos met geniale dansmuziek voor ruimtestations en een verbluffend psychedelisch einde.
***** Peter

Beast – Michael Pearce, Verenigd Koninkrijk, 2017, 107’.

Je vraagt je af: in wie zit het 'beast’? In ieder van ons, misschien. Die vraag stelde ik mijzelf na het zien van BEAST. Een eersteklas psychologische thriller. Meningen, (voor)oordelen, roddels, uitspraken, alles beïnvloedt de gedragingen van de labiele jonge vrouw in de hoofdrol. Wat werkelijk gebeurd is in het verleden blijft lang onduidelijk. Wie is verantwoordelijk voor vier onlangs vermoorde vrouwen? Je leeft mee met de hoofdpersoon in de dreigende sfeer. Superspannend deze film, boeiend tot de allerlaatste minuut. Mis 'm niet!
**** Carla

The bookshop – Isabel Coixet, Verenigd Koninkrijk / Spanje / Duitsland, 2017, 113’.

Geniet van het kijken naar het heerlijke Engelse kustlandschap, ik zou er zo gaan wonen. De film wordt mooi gespeeld en laat zien dat de upperclass het uiteindelijk voor het zeggen had (heeft). Het is een rustige film en ik kwam er ontspannen uit.
***1/2 Astrid

Voor het optimaal genieten van de film THE BOOKSHOP is het beter niet teveel tevoren over de inhoud te lezen. Droom weg in het pittoreske Britse kustdorpje in de vijftiger jaren van de vorige eeuw. Wat een heerlijke omgeving! En de boekwinkel ziet er uit als de gedroomde boekwinkel. Je leeft mee met de sympathieke eigenaresse en een bonte verzameling dorpsbewoners, o.a. een dame die met stiff upperlip een boosaardig brein verhult. De ontknoping is onthutsend…..aanrader!
**** Carla

Dit is de verfilming van het populaire boek van Penelope Fitzgerald over een jonge vrouw die een boekwinkel opent in een klein Engels kustplaatsje. Ze krijgt tegenstand van een invloedrijke dorpsbewoonster, maar sluit ook nieuwe vriendschappen. Een redelijk ingetogen film op een prachtige locatie, met sterk acteerwerk. De film heeft een rustig tempo en raakte me.
**** Ron

Tampopo – Jûzô Itami, Japan, 1958, 114’.

Genieten van je zintuigen, lust, kortom het leven! wordt in deze Japanse 'food’film in alle varianten weergegeven. Niet zonder reden een klassieker. Tampoco, de eigenaresse van een 'ramen’zaak (Japanse maaltijdsoep) laat zich door een grote verscheidenheid van specialisten adviseren om de allerbeste ramen te serveren. Kern: doe alles wat je doet naar beste vermogen, met de beste ingrediënten, voor de beste kwaliteit (van leven). Heerlijke film met veel humor.
**** Carla

A man of integrity – Mohammad Rasoulof, Iran, 2017, 117’

Een clandestien gedraaide film in het noorden van Iran, die is binnengesmokkeld via een USB-stick bij het festival van Cannes, Daar werd hij onderscheiden met de hoofdprijs van Un Certain Regard. Een indrukwekkende film over een corrupte samenleving waarin te zien is dat de hoofdrolspeler onderdruk gezet wordt. Mooi gespeeld en erg indrukwekkend.
**** Astrid

Reza woont op het platteland met vrouw en zoon. Ze proberen het hoofd boven water te houden, maar een groot bedrijf heeft zijn oog op Reza’s grond laten vallen. Op alle mogelijke manieren worden ze onder druk gezet. In een corrupte samenleving kun je geen kant op zonder smeergeld te betalen. Hoe ver ga je om je eigen integriteit te bewaren?
A MAN OF INTEGRITY is een intens en verontrustend drama over corruptie en onrecht.
**** Els

Utøya, 22. juli – Erik Poppe, Noorwegen, 2018, 90’.

De regisseur wilde ons laten meevoelen wat de jongeren op het eiland Utøya bij de aanslag in 2011 hebben doorstaan. Dat is in deze film, die de gebeurtenissen in één 72 minuten durende take laat zien, goed gelukt. We volgen het meisje Kaja, zien geen geweld in beeld, wel de gevolgen ervan. We horen schoten, steeds maar weer schoten. En zien de onzekerheid van deze jongeren, die geen idee hadden wat er aan de hand was. Indrukwekkend, zeker ook het spel van de jonge acteurs!
**** Ron

My generation – David Batty, Verenigd Koninkrijk, 2018, 85’.

Michael Caine is de gastheer die met ons terugblikt op de roerige jaren ’60. De tijd waarin de jeugd de toon ging zetten en oude klasseverschillen verdampten. Er zit heel veel prachtige muziek in deze documentaire, waarin ook veel coryfeeën aan het woord komen. Er worden talloze facetten van die tijd belicht, zowel positieve als negatieve. Ik heb genoten van de film, en raadt hem iedereen aan die deze tijd meer of minder bewust heeft meegemaakt.
**** Ron

Gabriel e a montanha – Fellipe Barbosa, Brazilië / Frankrijk, 2018, 130’.

In deze roadmovie volgen we de jonge Braziliaan Gabriel op zijn laatste reis in Afrika. Hij is erg eigenzinnig en wil niet als toerist behandeld worden. Hij komt sympathiek maar naïef over en we zien fraaie landschappen. De hoofdrollen worden geacteerd, maar bijrollen worden gespeeld door personen die Gabriel in werkelijkheid had ontmoet. De film is boeiend, maar had van mij wel iets korter mogen zijn.
**** Ron

Jeune femme – Léonor Serraille, Frankrijk, 2017, 97’.

Nadat de relatie van 31-jarige Paula na 10 jaar is verbroken, moet ze een nieuw leven opbouwen. Ze maakt het anderen en zichzelf niet makkelijk door haar onvoorspelbare gedrag. Hoewel je als toeschouwer niet goed begrijpt wat ze aan het doen is, krijg je toch sympathie voor haar en daardoor wordt dit een aangrijpend portret van een zoekende vrouw. Ik vond de film wel wat fragmentarisch.
***½ Ron

La Holandesa – Marleen Jonkman, Nederland, 2017, 92’.

Maud reist met haar vriend door Chili. Na de zoveelste miskraam raakt ze in de war, verlaat haar vriend en reist met een klein jongetje, Messi, dat ze onderweg oppikt, verder. Het spel van Rifka Lodeizen is goed, de landschapsbeelden zijn prachtig. Maar het karakter blijft wat aan de oppervlakte en de chemie tussen Maud en Messi komt traag op gang. Er had naar mijn idee in dit verhaal meer gezeten dan er nu uitkomt.
***½ Ron

Jeannette – Bruno Dumont, Frankrijk, 2017, 105’.

Ik heb weinig affiniteit met musicals, en geen enkele met godsdienstfanatisme. Toch was ik nieuwsgierig naar deze film over de jeugd van Jeanne d’Arc. Het eerste deel, waar zij 8 is vond ik ongeloofwaardig, ik had medelijden met de hoofdrolspeelster die al die verschrikkelijke teksten moest zeggen en zingen. Ik kon me in het tweede deel, dat 3 jaar later speelde beter inleven in de gevoelens van Jeanne, haar twijfels en angsten.
** Ron

Marjorie Prime – Michael Almereyda, Verenigde Staten, 2017, 99’.

In de toekomst zijn er computers die je via een 3D-projectie in de ‘virtual reality’ brengen. Je hebt dan de indruk dat je met een levend wezen praat. Dit gegeven wordt in deze film gebruikt om mensen te laten praten met overleden dierbaren. Een deel van het geheugen is geprogrammeerd, maar de projecties zijn ook zelflerend, dus wordt er gaandeweg een nieuw geheugen gevormd. Ik vond dit een boeiende film die aan het denken zet over de werking van het geheugen, en te verwachten technische ontwikkelingen. Als verfilmd toneelstuk vond ik de film wel vrij statisch.
**** Ron

Unsane – Steven Soderbergh, Verenigde Staten, 2018, 98’.

De film is opgenomen met een smartphone, dat maakt de beelden indringend en direct. Een jonge vrouw, die in het verleden gestalkt werd, zoekt psychische hulp, maar voor ze het weet zit ze vast in een psychiatrische inrichting. Ze denkt dat haar stalker daar ook rondloopt. Vanaf dat moment verandert de interessante film in een beklemmende thriller. Het is spannend, maar blinkt niet uit in geloofwaardigheid, en de personages blijven ook wat aan de oppervlakte, en dat stoorde me wel.
***½ Ron

Grace Jones: Bloodlight and Bami – Sophie Fiennes, Ierland / Verenigd Koninkrijk, 2017, 115’.

Grace Jones kende ik alleen uit de James Bond film. In de film Grace Jones zie je een fascinerende persoonlijkheid waarin haar kracht en intensiteit duidelijk naar voren komt. Ik vond het mooi hoe de film is ingedeeld, eerst een stukje van haar leven en daarna de bijpassende song die vertaald is, waardoor ik de tekst ook begreep. De film had wel iets korter gekund.
*** Els

Homecoming (1945) – Ferenc Török, Hongarije, 2017, 94’.

Wat een intrigerende film. Dat het zien van twee Joodse mensen zoveel schaamte- en schuldgevoelens naar boven kan brengen. Mooi verfilmd in zwart-wit, indrukwekkend tot het einde.
**** Els

Augustus 1945, in een klein Hongaars dorpje breekt paniek uit als 2 joodse mannen uit de trein stappen. Komen zij alle spullen opeisen? Een intrigerend gegeven, mooi gefilmd in sfeervol zwart-wit. Maar de film wordt naar het einde toe steeds zwaarder en nadrukkelijker met de ene catastrofe na de andere. Een beetje minder zware symboliek had de film voor mij sterker gemaakt.
***½ Ron

Lean on Pete – Andrew Haigh, Verenigd Koninkrijk, 2017, 122’.

Een 15-jarige jongen wordt aan zijn lot overgelaten in het westen van de VS. Hij vindt werk bij een renpaardentrainer en sluit vriendschap met het paard 'Lean on Pete'. Het thema van 'Alleen op de wereld' wordt in deze film op een mooie, rustige manier verteld. De film ontroerde mij.
**** Peter

Charlie woont alleen met zijn vader en vindt een baantje als paardenverzorger. Hij krijgt een sterke band met het renpaard ‘Lean on Pete’. Als het met zijn vader slechter gaat, maakt Charlie zijn eigen keuzes. Mooie ontroerende film over een eenzame jongen. Het is niet echt een paardenfilm, zoals je misschien zou denken. Mooie beelden en sterk acteerwerk.
**** Ron

Isle of dogs – Wes Anderson, Duitsland / Verenigde Staten, 2018, 102’.

Atari is het pleegkind van burgemeester Kobayashi, een hondenhater. Atari gaat naar Trash Island om zijn hond te zoeken, alle honden zijn naar deze afvalbergen gedeporteerd. Dit is een prachtig gemaakte animatiefilm met humor en ontroering. een ingenieus verhaal dat me van begin tot eind boeide. Een typische Anderson-film, ik ben een groot liefhebber van deze regisseur.
**** Ron

Oh Lucy! – Atsuko Hirayanagi, Verenigde Staten / Japan, 2017, 95’.

Setsuko vindt haar leven niet veel bijzonders. Afgunstig kijkt ze naar het bruisende leven van haar jonge nicht, die haar overhaalt om Engelse les te nemen. Haar Amerikaanse leraar John onderwijst er niet alleen de taal, maar laat zijn Japanse studenten ook kennismaken met de westerse cultuur. Wanneer John plotseling verdwenen is, gaat ze samen met haar zuster naar hem op zoek. Een echte feelgoodfilm.
**** Astrid

Een Japanse alleenstaande vrouw komt op Engelse les terecht en leert via de wat excentrieke leraar de Amerikaanse levensstijl kennen. Het maakt haar zelfverzekerder, mede doordat ze bij de lessen een blonde pruik moet dragen. Ze maakt zelfs een reis naar de VS om haar leraar op te zoeken. Veel humor, soms ook bijzonder schrijnende situaties, maar een overtuigende hoofdrolspeelster en voldoende diepgang. Ik heb genoten van deze film!
**** Ron

Tully – Jason Reitman, Verenigde Staten, 2018, 94’.

Als Marlo wanhopig is na haar derde bevalling, neemt ze contact op met een nachtnanny. Tully komt, ordent Marlo’s leven en Marlo komt langzaamaan weer tot leven. Halverwege de film vroeg ik me af of het wel een filmhuisfilm zou zijn. Maar schone schijn bedriegt. Je wordt volkomen op een verkeerd spoor gezet. Na afloop van de film is er veel om over na te praten. Verbazingwekkend goed spel van Charlize Theron.
**** Els

Een jonge moeder raakt overspannen na de geboorte van het derde kind. Uiteindelijk accepteert ze het aanbod van een ‘night nanny’ met wie het verbazend goed klikt en die haar veel zorgen uit handen neemt. Maar er blijkt een addertje onder het gras te zitten. Een voor mij niet zo bevredigende film van een van mijn favoriete regisseurs, omdat hij uit verschillende verhalen bestaat, die bij mij de vraag opriepen wat voor soort film Reitman nu eigenlijk wilde maken. En wat hij ons uiteindelijk wilde zeggen. Er wordt wel knap geacteerd.
***½ Ron

Under the tree – Hafsteinn Gunnar Sigurdsson, IJsland, 2018, 89’.

Als je deze film gezien hebt, weet je in ieder geval zeker één ding en dat is dat je in gesprek blijft met je buren. In de film word je iedere keer verrast door het volgende burenpest-item. Het is niet alleen de grote boom die de buren dwars zit, er zijn ook veel verborgen littekens die naar boven komen.
*** Els

Twee stellen die naast elkaar wonen hebben onenigheid over de schaduw van een boom. Kleine plaagacties leiden tot grotere en het loopt volledig uit de hand. Alleen maar onsympathieke mensen die zich laten leiden door onderbuikgevoelens en loze verdachtmakerijen met een groteske afloop. Dit was duidelijk niet mijn film.
** Ron

Finding your feet – Richard Loncraine, Verenigd Koninkrijk, 2017, 111’.

Als de bijna gepensioneerde, welgestelde Sandra ontdekt dat haar man vreemdgaat verlaat ze hem en trekt in bij haar oudere zus. Ze leert een heel ander leven kennen. Ik vond dit een niet zo verrassende film met veel voorspelbare gebeurtenissen. Weinig subtiel, ieder speelt zijn vastgelegde rol. Wel goede acteurs, overigens.
** Ron

Foxtrot – Samuel Maoz, Israël / Zwitserland / Duitsland / Frankrijk, 2017, 108’.

De film begint met een Israëlisch echtpaar dat hoort dat hun zoon gesneuveld is, en we zien wat dit bij hen losmaakt. Daarna gebeurt er in de film, die in totaal uit 3 verschillende delen bestaat, nog veel meer. Een indrukwekkende film, door het verhaal, maar meer nog door de combinatie van bijzondere, vaak heel rustige beelden en de erbij horende geluiden. Ik heb gefascineerd zitten kijken!
***** Ron

The death of Stalin – Armando Iannucci, Verenigd Koninkrijk, 2017, 106’.

De dood van Stalin veroorzaakt een komische situatie, niemand durft in eerste instantie een beslissing te nemen. Bijzondere film die voor een deel op waarheid berust, zeer de moeite waard, ook ik heb ervan genoten.
****½ Astrid

Na de dood van Stalin in 1953 ontstond er in Moskou een gezagsvacuüm, chaos en een onmiddellijke machtsstrijd binnen de ministerraad, inclusief bijbehorende afrekeningen. Dit is een inktzwarte komedie over vreselijke gebeurtenissen, maar goed doordacht verfilmd met tal van bekende acteurs. Ik heb er van genoten.
**** Ron

The rider – Chloé Zhao, Verenigde Staten, 2017, 103’.

Mooie cowboyfilm over cowboy Brady die herstellende is van een gekraakte schedel, veroorzaakt door een rodeopaard wat op zijn hoofd ging staan. We krijgen zijn passie voor paarden te zien en zijn wanhoop dat zijn carrière voorbij is. Geen special effects en sensatie maar echte gevoelens en de strijd om het bestaan. Prachtige cinema.
**** Peter

Brady traint paarden en rijdt op rodeo’s in het noorden van de Verenigde Staten. Bij een val raakt hij ernstig gewond en hij mag van de artsen nooit meer rijden. In een rustig tempo zien we hoe veel moeite de hoofdpersoon heeft met het feit dat zijn grote passie tot het verleden behoort. Het lijkt een documentaire, maar is echt een speelfilm, hoewel veel van de acteurs hun eigen situatie naspelen. Dat leidt ook tot ontroerende momenten.
**** Ron

Nico, 1988 – Susanna Nicchiacelli, Italië, 2017, 93’.

Geweldig gespeelde hoofdrol van Nico door Trine Dyrholm, een tikkeltje rauwe film over vergane glorie en het weer willen oppakken van haar carrière als zangeres. Voorheen was Nico een mooie vrouw die fotomodel/actrice en zangeres was en zelfs filmrolletjes had bij “La Dolce Vita”.  Ook was Nico de muze van Andy Warhol.
De film laat zien dat het bij Nico niet meer om uiterlijk gaat maar overleven en muziek.
Mooie film.
**** Astrid

Dit is een biopic over het leven van de zangeres die tot haar eigen verdriet vooral bekend bleef als zangeres van The Velvet Underground. Een ingetogen film met een bekende Deense actrice in een fantastische hoofdrol. Zeer indrukwekkende optredens en een aangrijpend verhaal.
**** Ron

Aus dem Nichts – Fatih Akin, Duitsland/Frankrijk, 2017, 106’.

De titel verwijst naar het drama dat zich afspeelt in een gezin in Duitsland in 2011.  Een gewoon, liefdevol gezin tot het noodlot toeslaat. Totale verbijstering na het drama. Gevoelens van wraak en onbegrip steken de kop op na het eerste verdriet. Familieleden en politie hebben hun oordeel al snel klaar, maar niets is wat het lijkt in deze film. Je gaat mee in iedere wending van de achtbaan die voortraast. Welk recht zal geschieden? Aangrijpend, boeiend, fascinerend.
**** Carla

Een Duitse man van Turkse afkomst komt met zijn 6-jarige zoontje om het leven bij een bomaanslag. Zijn Duitse vrouw blijft verslagen achter. De film bestaat uit 3 sterk verschillende delen. Het is natuurlijk een schrijnend verhaal, maar ik voelde me door de vele onwaarschijnlijkheden in het verhaal nogal gemanipuleerd door de regisseur. En ik ben niet zo’n voorstander van eigen rechter spelen, vandaar dat ik nogal wat bedenkingen had bij deze film.

**½ Ron

Hostiles – Scott Cooper, Verenigde Staten, 2017, 134’.

De film speelt zich af aan het eind van de 19e eeuw in het zuiden van de Verenigde Staten. Een militair die de indianen langdurig bevochten heeft, krijgt de opdracht een ernstig ziek opperhoofd van New Mexico naar Montana te brengen, naar het voormalige gebied van deze indianenstam. Er liggen talloze gevaren op de loer. Een prachtig verhaal, met sterk spel, mooie beelden en sfeervolle muziek.
****½ Ron

Sweet country – Warwick Thornton, Australië, 2017, 113’.

Sam is aboriginal in het Australië rond 1920. Hij doodt uit zelfverdediging een blanke, en krijgt vervolgens een groep achter zich aan, nadat hij met zijn vrouw is gevlucht. Een sfeervolle film met een prachtig verhaal en fraaie beelden. De regisseur neemt de tijd om zijn verhaal te vertellen.
**** Ron

Bezig met laden