Werk je browser bij

Zo te zien gebruik je een verouderde of niet ondersteunde browser.
Gebruik een recente versie van één van de volgende browsers voor een optimale werking van deze website

Download Chrome Download Firefox Download Edge

Effe kijke

Effe kijkes zijn korte recensies geschreven door onze eigen medewerkers. We geven maximaal 5 sterren.

   Just 6.5 – Saeed Roustayi, Iran, 2019, 131’.

Een Iraanse film die speelt in Teheran en nu eens niet gaat over het geloof. Maar over iets wat overal is, de verslaving aan drugs, over de kopers en de verkopers. Het is geen gewelddadige film in de zin van achtervolgingen en gebruik van wapens. Het geweld is subtieler: leven in een rioolbuis, met honderd man in een politiecel en een goed leven hebben dankzij geld verdiend met drugshandel.De film behandelt het thema drugs op een bijzondere manier en laat zien dat een simpele oplossing niet bestaat. De film is bijzonder spannend en laat je nadenken.
**** Peter

In deze spannende psychologische thriller zien we hoe de politie van Teheran probeert een grote drugsbaron te pakken te krijgen. Het machtsspel wordt realistisch en overtuigend in beeld gebracht. Met het oppakken van een persoon wordt het probleem echt niet opgelost met 6,5 miljoen drugsverslaafden in Iran. Ik heb genoten van deze film met een aantal onvergetelijke scènes.
***** Ron

   The assistant – Kitty Green, Verenigde Staten, 2019, 87’.

Een stille hint naar ”Me too”, zal het ooit veranderen dat is de vraag waarmee je deze film verlaat. Daarom alleen al de moeite waard, maar ook door het prima acteerwerk van de hoofdrolspeelster.
***½ Astrid

De film 'The assistant' heeft dagen bij me rondgehangen. De baas komt net als de slachtoffers niet of nauwelijks aan bod. Jane was nieuw in het bedrijf en constateert al gauw dat er dingen spelen die het daglicht niet velen. Het is net als nieuwe bezems, als het niet lukt om schoon te vegen dan pas je je aan en Jane dreigt daardoor verzwolgen te worden door de zwijgcultuur van haar bedrijf. Ik vond het een film waar de spanning achteraf nog hoger was dan tijdens de film zelf.
**** Els

Een erg sterke, beklemmende film over het werk van een jonge vrouw die als assistente werkt voor de baas van een filmmaatschappij. Dat hij zich vergrijpt aan talloze jonge vrouwen komt niet in beeld, maar iedereen is er van op de hoogte. Dat zij zich eraan stoort vindt geen enkele weerklank in de door en door verziekte sfeer in dit bedrijf. Een film die deze sfeer indringend toont met een uitstekende hoofdrolspeelster die de film draagt, en door de nuances in haar spel ook boeiend houdt.
***** Ron

   The father – Florian Zeller, Verenigd Koninkrijk / Frankrijk, 2020, 97’.

Mooie film, af en toe ben je zelf de realiteit (in de film) kwijt omdat deze film je zo in het verhaal van de hoofdrolspeler trekt. Beide hoofdrolspelers zijn geweldig en hebben flink bijgedragen aan het succes van de film.
*****Astrid

Anthony Hopkins is 83 jaar oud. Hij lijkt in deze film zichzelf te spelen, maar dat is natuurlijk niet zo. Hij kreeg voor zijn rol in ‘The father’ terecht zijn tweede Oscar (de eerste als Hannibal Lector in ‘The silence of the lambs’, 1991). Anthony in ‘The father’ is het zicht op de werkelijkheid helemaal kwijt. De kijker wordt meesterlijk meegenomen in de misverstanden en verwarring. Ik moest denken aan mijn eigen vader van 90 jaar, tijdens het kijken naar de film. Het klopt: op die leeftijd spelen herinneringen, stemmingswisseling en werkelijkheid een schimmig spel. Fantastisch gedaan.
***** Peter

Anthony Hopkins is de bejaarde ingenieur wiens geheugen langzaam achteruit gaat, en Olivia Colman is de dochter die hiermee om moet zien te gaan. De film slaagt er fantastisch in om je te laten meevoelen met de verwarring in het hoofd van de zieke. Ik vond dit een heel aangrijpende en ontroerende film met fantastisch acteerwerk.
***** Ron

   De veroordeling – Sander Burger, Nederland, 2021, 130’.

Uitstekend geacteerde Nederlandse film over de Deventer moordzaak. Een historische film met recente geschiedenis als onderwerp. De opkomst van volksmenners, hier Maurice de Hond. Publieke opinie die niet te beïnvloeden lijkt door de feiten. Spannend, schokkend, ook omdat het drama echt is en televisiebeelden geloofwaardig worden gemengd met de geacteerde film. Twee prachtige hoofdrollen van Fedja van Huêt en Yorick van Wageningen.
***** Peter

Een vrouw wordt doodgestoken en haar financieel adviseur wordt ervoor veroordeeld. Als er onrechtmatigheden blijken te zijn geweest bij het proces ontstaat er twijfel over zijn schuld. Misschien was de klusjesman de dader wel. Er ontstaat een gevecht tussen TV-journalist Bas Haan en Maurice de Hond. De film gaat over de ‘Deventer moordzaak’ en ik vond dit een uitstekend gemaakte, spannende film met goed acteerwerk.
***** Ron

   Titane – Julia Ducournau, Frankrijk / België, 2021, 108’.

Franse film, won de Gouden Palm (beste film) dit jaar 2021 in Cannes. De recensies maakten mij nieuwsgierig. Een sterke vrouw die niet met zich laat sollen. Horror ook, misschien zwanger van een Cadillac. Een bijzonder moordwapen: een pin in de gehoorgang. Het klopt allemaal. Wat er voor mij nog bijkwam was de muziek, de Mattheus Passie zit nog in mijn hoofd. Er is weinig tekst en veel lijden. ‘Pulp Fiction’ spreekt mij meer aan.
*** Peter

   Summer of soul – Questlove, Verenigde Staten, 2021, 118’.

In 1969 vond in een park van de New Yorkse wijk Harlem een serie concerten plaats met allerlei soorten zwarte muziek. Het was het jaar van ‘Woodstock’, maar de prachtige opnamen van deze concerten hebben 50 jaar op een plank gelegen. Ze zijn nu uitgebracht, gemixt met interviews van musici en bezoekers, die terugblikken. Van blues tot gospel en soul. Prima beelden en geluid, een tijdsdocument dat ook laat zien hoe belangrijk deze optredens waren voor het zwarte bewustzijn. Voor mij was het optreden van Nina Simone het hoogtepunt.
***** Ron

   The painter and the thief – Benjamin Ree, Noorwegen / Verenigde Staten, 2020, 106’.

Deze documentaire gaat over de onwaarschijnlijke vriendschap tussen een dief en een gedupeerde kunstenaar. Het ontroerende verhaal  verraste diverse keren. Vooral  de onvoorwaardelijkheid van de kunstenaar naar de dief vond ik treffend. De film boeide me heel erg, waardoor ik eigenlijk vergat dat het geen fictie was.
**** Hennie

   El perro que no calla – Ana Katz, Argentinië, 2021, 73’.

In mooie zwart/witbeelden volgen we het leven van Sebas. De Argentijnse jongeman wordt ontslagen omdat hij zijn hond meeneemt naar het werk. Na de geboorte van zijn zoontje leidt een meteorietinslag tot een ramp, waardoor er boven de 1,20 meter geen zuurstof meer is. Mensen gaan kruipend over straat, of kopen een dure helm. Zijn vrouw gaat hier heel anders mee om dan hij, een link naar de huidige actualiteit. Een niet spectaculaire, sfeervolle film, met humor, waarin mensen zoeken naar een houding tegenover de tegenslagen die bij het leven horen.
**** Ron

   Stray – Elizabeth Lo, Verenigde Staten / Turkije, 2021, 72’.

We volgen een aantal zwerfhonden in Istanbul vanuit hun lage perspectief. Dat levert een mooi beeld van het leven in die stad, al zijn de uit de hand geschoten beelden soms wel wiebelig. We zien ook hoe jonge Syrische vluchtelingen op straat leven, als menselijke zwerfhonden.
***½ Ron

   Un triomphe – Emmanuel Courcol, Frankrijk, 2020, 107’.

Om toch maar rond te kunnen komen, stemt worstelend acteur Étienne ermee in om een theaterworkshop in een gevangenis te geven. Verrast door het daar aanwezige acteertalent, besluit hij om samen met zijn bonte groep gedetineerden Samuel Beckett’s beroemde toneelstuk ‘Wachten op Godot’ op de planken brengen. Het meest ontroerende van de film vond ik dat je door de gebeurtenissen een beeld krijgt van de achtergrond van elke persoon / gevangene die meespeelt en dat je daardoor begrijpt wat bepaalde beweegredenen zijn om zo te handelen zoals ze doen.  Dat het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal maakt het alleen maar mooier.
***½ Hennie

   Oliver Sacks: His own life, Ric Burns, Verenigde Staten, 2019, 111’.

Deze documentaire vertelt het levensverhaal van neuroloog Oliver Sacks aan de hand van zijn eigen verhaal. Hij keek steevast naar de mens achter de aandoening, en dat werd door zijn collega’s niet altijd gewaardeerd. Ook controversiële punten komen aan de orde. Hij vertelt boeiend en de onrust in hem en zijn patiënten worden knap in de film weergegeven. Ik denk dat het slot niemand onberoerd laat.
**** Ron

   Aznavour – Le regard de Charles, Marc di Domenico, Frankrijk, 2019, 83’.

Charles Aznavour heeft zijn leven lang zijn omgeving gefilmd met een 8 mm-camera. Deze beelden worden nu begeleid door teksten van de zanger uit dagboeken en interviews. We krijgen hiermee een mooi melancholiek beeld van het leven van een zeer kleurrijk persoon. Zeer onderhoudend!
**** Ron

   The world to come – Mona Fastvold, Verenigde Staten, 2020, 105’.

Twee koppels, buren van elkaar, vechten tegen het isolement en de ontberingen van hun omgeving aan de grens van de Amerikaanse oostkust in de negentiende eeuw. Zowel hun fysieke als mentale gezondheid wordt sterk op de proef gesteld. Mooie film en zeer goed geacteerd door beide hoofdrolspeelsters Katherine Waterston, Vanessa Kirby.
****½ Astrid

   The shiny shrimps – Maxime Govare / Cédric le Gallo, Frankrijk, 2019, 103’.

Olympisch zwemmer Matthias le Goff maakt op live televisie een homofobische opmerking en ziet zijn carrière in rook opgaan. De enige manier om het te redden is door zijn opgelegde straf aan te nemen: the Shiny Shrimps, een amateur gay waterpoloteam, te coachen en ze te kwalificeren voor de Gay Games in Kroatië. Zeer humoristische film. Gewoon leuk om te zien. Vergis je niet in de trailer, die geeft niet echt een goed beeld van de film.
***½ Astrid

 Supernova – Harry Macqueen, Verenigd Koninkrijk, 2020, 93’.

Sam, een klassiek pianist en Tusker, een romanschrijver zijn al lang samen. Terwijl Tusker lijdt onder beginnende dementie, maken ze een reis met de camper door Noord-Engeland. Tusker is doodsbang om de controle te verliezen, maar Sam wil zijn partner zo lang mogelijk verzorgen. Hier samen over praten lukt niet echt. De film is wat toneelmatig, maar het is geen straf om naar deze twee fantastische acteurs te kijken. Een beetje zwaar, maar wel met prachtige landschapsbeelden.
**** Ron

   Quo vadis, Aida? – Jasmina Žbanić, Bosnië en Herzegovina, 2020, 101’.

Indrukwekkende film over de inname in 1995 van Srebenica door Servische militairen. Opnieuw een volkerenmoord binnen de grenzen van Europa. Over het falen van de Nederlandse VN-bescherming. Het complete verhaal wordt verteld door de ogen van een plaatselijke tolk en haar gezin. Het verhaal maakt boos en verdrietig en is groots in de kleine details.
***** Peter

Deze indrukwekkende film gaat over het drama in Srebrenica, waarbij het leger van Mladic onder de ogen van een Nederlandse VN-eenheid ruim 6.000 mannen vermoordde. Het is een persoonlijk verhaal geworden doordat we de belevenissen volgen van tolk Aida en haar man en 2 zoons. Zeer aangrijpend!
***** Ron

   Petite fille – Sébastien Lifshitz, Frankrijk, 2020, 85’.

Sasha is acht, maar weet al vanaf haar derde dat ze een meisje is in het lichaam van een jongen. We zien een gedreven moeder en haar strijd tegen een onwillige school en de balletjuf, voor wie meisjeskleren voor Sasha niet bespreekbaar zijn. Een warme documentaire met een ontroerende Sasha, vooral op de momenten dat ze alleen geobserveerd wordt. Doordat de school niet wilde meewerken zien we maar een kant van het verhaal, je zou willen dat alle Sasha’s in de wereld zulke liefdevolle ouders hadden.
***½ Ron

   Promising young woman – Emerald Fennell, Verenigd Koninkrijk, 2020, 113’.

Dat Cassie zich zogenaamd dronken door mannen in een kroeg laat oppikken om hen later een onplezierige verrassing te bezorgen heeft natuurlijk een reden. In deze wraakthriller vol verrassingen wisselen zuurstokroze en zeer onaangename momenten elkaar af. Een sterke sfeervolle film met een uitstekende Carey Mulligan in de hoofdrol.
**** Ron

   Druk – Thomas Vinterberg, Denemarken / Zweden / Nederland, 2020, 117’.

Vier leraren op een middelbare school besluiten om een experiment aan te gaan. Ze gaan kijken of de theorie van een Noorse wetenschapper klopt dat we beter functioneren met een klein alcoholpercentage in ons bloed. Al snel loopt het experiment uit de hand. Wat mij ontroerde aan de film was niet dat experiment. Hoe de vier mannen worstelen met hun leven met vrouw, kinderen en werk maakte op mij grote indruk. Gaat vooral zelf kijken hoe het afloopt. Ik moest een traantje wegpinken, maar ging met een blij gevoel naar huis.
***** Peter

Vier vastgeroeste leraren proberen hun leven nieuw elan te geven door te zorgen voor een constant alcoholpromillage in hun bloed. Het doet hen goed, in hun privéleven en op professioneel gebied. De problemen ontstaan als ze het promillage flink verhogen, met grote gevolgen voor hun levens. Dit is een rijke film, die bij mij heftig binnenkwam en veel indruk maakte, mede ook door het fantastische acteerwerk van deze Deense topacteurs.
***** Ron

   Judas and the Black Messiah – Shaka King, Verenigde Staten, 2021, 126’.

Film gebaseerd op historische feiten. Black lives matter in de 60-er jaren van de vorige eeuw. Voorzitter Fred van the Black Panthers in Chicago is the Messiah. Bill wordt gedwongen de FBI te helpen en is Judas. Gruwelijke ongelijkheid, moord en doodslag door wit politiegeweld. Spannend en onrechtvaardig, zullen the Messiah en Judas het overleven?
**** Peter

In deze indrukwekkende, spannende thriller volgen we een infiltrant eind 60-er jaren bij de Black Panthers in Chicago. De FBI is bang voor de groeiende invloed van hun charismatische leider Fred Hampton en dwingt een kleine crimineel in de judasrol. Helaas is deze film in de huidige ‘black lives matter’-tijd nog steeds bijzonder relevant. Naar een waargebeurd verhaal.
***** Ron

   Undine – Christian Petzold, Duitsland, 2020, 90’.

Het is een sprookjesachtige film, wat mij erg aanspreekt. Laat je meevoeren met het verhaal. Het is spannend en mysterieus.
**** Astrid

Deze sprookjesachtige film in een rustig tempo is ook een tragisch liefdesverhaal. Hij speelt in hedendaags Berlijn en is geïnspireerd op een oud verhaal over een waternimf die haar ontrouwe minnaar moet doden. Een boeiende en licht mysterieuze film.
**** Ron

   David Byrne’s American Utopia – Spike Lee, Verenigde Staten, 2020, 105’.

Een fantastische concertregistratie met veel bekende Talking Heads nummers, en ook nieuwere songs. Uitstekende muziek door prima begeleiders, met fraaie choreografie en belichting en ook nog een mij sympathieke boodschap. Voor mij was dit 7 kwartier genieten.
***** Ron

   Corpus Christi – Jan Komasa, Polen / Frankrijk, 2019, 116’.

Een Poolse prachtfilm. Met in de hoofdrol geen lieverdje, hij zit aanvankelijk in een jeugdgevangenis. Door zijn belangstelling voor het Katholieke geloof ziet hij kans om in een klein dorpje tijdelijk de zieke priester te vervangen. De film is spannend en het gaat ergens over. De jonge priester put mooi uit zijn eigen ervaringen en is kritisch op wat er om hem heen gebeurt. Hij is een stoere priester: 'vergeving is houden van', die heb ik onthouden.
***** Peter

Een jonge crimineel doet zich na zijn vrijlating in een dorpje voor als invalpastoor. Door zijn opstelling haalt hij oud zeer naar boven, maar maakt zich ook al snel geliefd. Een mooie film naar een waargebeurd verhaal, weet te overtuigen en ontroeren. De hoofdrolspeler is prima gekozen.
***** Ron