Effe kijke

Korte recensies door onze medewerkers, met maximaal 5 sterren.

After love – Aleem Khan, VK, 2020, 89’.

Mary woont in Dover en is moslima geworden na haar huwelijk met Ahmed. Na zijn dood merkt ze dat hij ook een vrouw had in Calais, en een zoon. Ze zoekt Geneviève op. Mooie, rustig opgebouwde film over een lang uitgestelde confrontatie, die onvermijdelijk was. Een ontroerend verhaal.
**** Ron

Good luck to you, Leo Grande – Sophie Hyde, VK/VS, 2022, 97’.

De Britse actrice Emma Thompson in een glansrol als Nancy, in deze openhartige film over sex voor vrouwen van boven de 60. Nancy heeft in haar leven alleen seks gehad met haar partner, die nu overleden is. Een orgasme heeft ze nog nooit gehad. Ze betaalt een sekswerker om haar lijstje met sekswensen af te werken. Het mooie van de film is dat het om veel meer blijkt te gaan, wat had Nancy zelf anders moeten doen? Het wordt een heerlijke zoektocht naar openheid, lust en het inrichten van je leven.
***** Peter

De weduwe Nancy heeft een zeer onbevredigend seksleven gehad en huurt sekswerker Leo Grande in om alsnog een inhaalslag te maken. Ze neemt een verleden mee en is nieuwsgierig naar de mens achter Leo. Er komt veel universeel menselijke problematiek langs en dat verveelt niet, mede dankzij het voortreffelijke acteerwerk.
**** Ron

Rimini – Ulrich Seidl, AU, 2022, 114’.

Richie Bravo was ooit een succesvol schlagerzanger. Nu leidt hij een triest leven in de troosteloze badplaats Rimini buiten het seizoen. Hij treedt op voor bejaarden en laat zich betalen voor seksuele diensten. Zijn leven verandert als de dochter die hij jaren niet gezien heeft bij hem langs komt. En ze komt niet alleen! Een mooie melancholieke film over de vergankelijkheid van het leven, waarin ook veel humor zit, al is die inktzwart.
****½

Troostelozer kan het niet, maar toch zo mooi en uit het leven gegrepen. Een Duitse schlagerzanger op leeftijd, Richie Bravo, heeft een villa aan het strand van Rimini in Italië. Hij treedt er op voor zaaltjes met zijn oude, vrouwelijke fans. Die willen ook wel eens op een andere manier verwend worden. Zo scharrelt hij zijn geld bij elkaar. Veel artiestenkleding, drank en een bijzonder einde van de film. Bij zijn oude vader in het verzorgingshuis staat het mooiste dode dier van de film: een reusachtige alpenmarmot.
***** Peter

Holy spider – Ali Abbasi, DK, 2022, 115’.

Dit is een spannende thriller over een seriemoordenaar, en een journaliste die de moorden onderzoekt. Hij wurgt in een Iraans stadje uit naam van Allah prostituees en zij vindt dat de politie niet echt hard zoekt naar de dader. Knap gedaan, best heftige beelden en een dubbel slot dat tot nadenken stemt.
**** Ron

Spannende en gruwelijke film over een vrouwenmoordenaar in een heilige stad van Iran. De man schijnt religieus geïnspireerd te zijn, volgens mij is het een sadist. Maar in Iran lijkt iedereen godsdienstfanaat. Het is vast groepsdwang, hopelijk kent de huidige vrijheidsstrijd een succesvol einde. Maar nu de film, die is hartstikke spannend en met zeer beperkte middelen gemaakt. Een kunstwerk, hoe gruwelijk ook.
***** Peter

Emily – Frances O’Connor, VK, 2021, 130’.

‘Emily’ is een kostuumfilm over het leven van Emily Brontë en de vraag hoe zij kwam tot het schrijven van de klassieker ‘Wuthering heights’. Het is een tragisch verhaal met een ongelukkige liefde, mooi vormgegeven en goed geacteerd. Met ook nog fraaie landschapsbeelden van Yorkshire. Hoewel het allemaal historisch niet volledig klopt, heb ik genoten van deze mooie film.
**** Ron

R.M.N. – Christian Mungiu, RO, 2022, 125’.

In een Roemeens dorp vindt een bakkersbedrijf geen werknemers meer en huurt immigranten uit Sri Lanka in. Dit wakkert de vreemdelingenhaat fors aan. ‘We hebben de zigeuners weggewerkt, en nu krijgen we dit!’ Deze verhaallijn wordt huiveringwekkend in beeld gebracht tijdens een vergadering van de dorpsbewoners. Het verhaal van Matthias, zijn ex, het zoontje, zijn zieke vader en zijn minnares vond ik gedeeltelijk onbegrijpelijk en dat resulteert in een duister slot. Dat was jammer, maar de film gaf me genoeg stof tot nadenken.
**** Ron

All that breathes – Shaunak Sen, VK/IND/VS, 2022, 94’.

Over de mierenhoop van Delhi en vooral over de dieren die daar krioelen. Op de grootste vuilnisbelt van de wereld aldaar, leven talloos veel zwarte wouwen. Het is een dromerige film over drie mannen die handelen in zeepdispensers, maar leven voor de roofvogels die naar beneden vallen. Het allermooiste is het eekhoorntje dat uit een borstzak komt, goed opletten!
**** Peter

Rose – Niels Ardev Oplev, DK, 2022, 106’.

Inge lijdt aan schizofrenie en maakt met haar zus en zwager een groepsreis met de bus naar Parijs. Er gaat veel mis, maar het loopt toch goed af in deze feelgood-movie. Veel personages zijn nogal karikaturaal en het is allemaal niet heel verrassend, maar wel onderhoudend.
***½ Ron

Revoir Paris – Alice Winocour, F, 2022, 105’.

Een aangrijpend drama over Mia, een vrouw die de aanslag op een Parijse bistro overleefde op de avond van de Bataclan-aanslagen. Ze herinnert zich na drie maanden nog maar flarden van de gebeurtenissen. Ze besluit haar stappen na te gaan van die avond om daarna haar leven weer te kunnen oppakken. Werkelijk prachtig, de film grijpt je naar de strot en zo begrijpelijk dat ze het drama van die avond niet kan delen met dierbaren die er niet bij aanwezig waren.
***** Els

Mia overleeft een van de Bataclan-aanslagen in een Parijs restaurant. Haar leven gaat verder, maar ze is vergeten wat er die avond gebeurde. Als ze op zoek gaat naar dat stukje van haar geheugen en met lotgenoten in gesprek komt, verandert dat haar leven voorgoed. We krijgen een indringend beeld van de naweeën van een dergelijke catastrofe.
**** Ron

Une belle course – Christian Carion, Frankrijk, 2022, 91’.

Een wat norse taxichauffeur krijgt een lange rit, hij brengt een hoogbejaarde vrouw naar een verzorgingshuis. Ze raken in gesprek en leren elkaar goed kennen. Het wordt een memorabele dag voor beiden. De film is soms weinig subtiel en enigszins voorspelbaar, maar zeker onderhoudend met mooie Parijse beelden.
***½ Ron

Triangle of sadness – Rubin Östlund, S/D/F/DK, 2021, 142’.

Deze inktzwarte komedie heeft kluchtige trekjes. Een zeer luxueus cruiseschip met voornamelijk stinkend rijke mensen aan boord, vergaat en een deel van de opvarenden spoelt aan op een onbewoond eiland. Klassenongelijkheid en hypocrisie zijn de belangrijkste thema’s van deze film waar ik erg van genoten heb.
***** Ron

Living – Oliver Hermanus, VK, 2022, 102’.

Het verhaal speelt zich af in 1953 en ook toen al werden de bergen papier bij de Londense ambtenaren van de ene stapel naar de andere verplaatst. Als de baas van het bureau te horen krijgt dat hij ongeneeslijk ziek is, vraagt hij zich af waarvoor hij eigenlijk geleefd heeft. Een film die je graag aan de dames en heren van de ambtenarij en de regering wilt laten zien. In de afgelopen 70 jaar lijkt de voortvarendheid om problemen aan te pakken weinig veranderd te zijn.
**** Els

Mr. Williams is begin vijftiger jaren afdelingschef op het stadhuis.Hij gedijdt prima in de ambtenarij. Toch wordt hij zich op een zeker moment bewust van een gemis in zijn leven en verandert er iets. Een op en top Britse remake van een Japanse klassieker. Een mooi verhaal en hoofdrolspeler Bill Nighy acteert uitstekend.
***** Ron

What’s love got to do with it – Shekhar Kapur, VK, 2022, 108’.

Een heerlijk drama over hoe je ook aan een huwelijkspartner kunt komen. Zoë en Kaz wonen naast elkaar in Londen. De ouders van Kaz kiezen voor hem een stralende bruid uit Pakistan. Zoë is documentairemaakster en filmt de hoopvolle reis en het gearrangeerde huwelijk van haar buurjongen in de hoop iets te leren van deze andere benadering van het vinden van liefde.
**** Els

The lost king – Stephen Frears, VK, 2022, 108’.

Philippa raakt geobsedeerd door de Britse koning Richard III, die er in de geschiedenisboeken niet best afkomt. Ze gaat op onderzoek, combineert beschikbare gegevens en vindt zijn stoffelijke resten onder een parkeerplaats in Leicester. Naar een waargebeurd verhaal, maar mij werd in de film niet aannemelijk gemaakt dat ze zich beriep op serieuze wetenschappelijke feiten. Er wordt veel tijd gestopt in gesprekjes met een ingebeelde Richard en een voor mij matig uitgewerkte gezinsrelatie. Maar het is geen straf om Sally Hawkins te zien acteren.
*** Ron

La nuit du 12 – Dominik Moll, F/B, 2022, 114’.

Een jonge vrouw wordt op akelige wijze vermoord en de politie onderzoekt de misdaad. Zij leidde een promiscue bestaan, viel vooral op ‘foute’ mannen en er zijn veel mogelijke daders. Het onderzoek loopt dood, tot grote frustratie van de inspecteur. Drie jaar later volgt een laatste poging. Ik vond dit een erg sterke film, knap opgebouwd en geacteerd, waarin ook geweld tegen vrouwen een van de thema’s is.
****½ Ron

Vortex – Gaspar Noé, F/B/MC, 2021, 142’.

Een hoogbejaard echtpaar leeft nog zelfstandig. Dat lukt met moeite, hij is hartpatiënt en zij dementerend. In een zeer indringende lange film, met doordacht gebruik van split screen, zien we wat hen overkomt. De beelden zijn van dichtbij gefilmd, en voelen intiem en daardoor ook ongemakkelijk. Er zit geen enkel luchtig moment in de film dat tegenwicht biedt aan alles wat mis gaat. Ik vond de film knap, maar erg zwaar.
**** Ron

Mrs. Harris goes to Paris – Anthony Fabian, VK, 2022, 115’.

In deze knapgemaakt feelgood-film heeft een Britse schoonmaakster een droom, een jurk van Christian Dior. Het Parijs van 1957 wordt romantisch in beeld gebracht. Als je je kunt overgeven aan het verhaal, kom je na het zien van deze film vrolijk de filmzaal uit. Mij lukte dat in elk geval.
***½ Ron

Stromboli – Michiel van Erp, NL, 2022, 86’.

Sara komt aan op Stromboli, ze laat in Nederland talloze problemen achter, en wordt neergezet als een volstrekt verknipt persoon. Ze komt bij toeval in een psychotherapeutische groep terecht en gaat de confrontatie aan met haar verleden. De film heeft zeker kwaliteiten, maar ik miste wat nuance. In de manier waarop personages werden neergezet en in de getoonde gebeurtenissen.
*** Ron

Plus que jamais – Emily Atef, F/D/L/N, 2022, 123’.

Hélène lijdt aan longfibrose, een ziekte waarbij de luchtwegen langzaam dichtslibben. Haar man put hoop uit een mogelijke longtransplantatie. Hélène wil de regie houden over haar leven en sterven en kiest een andere weg. Ze belandt in Noorwegen waar ze een manier hoopt te vinden om zich met haar lot te verzoenen. Ik vond het een aangrijpende en ontroerende film die je laat nadenken over je eigen sterfelijkheid. De film wordt nergens sentimenteel. Mooie beelden ook van het Noorse landschap.
***** Els

The son – Florian Zeller, VS, 2022, 123’.

De vader van Nicolas begint een nieuw gezin. Nicolas neemt hem dat erg kwalijk, hij spijbelt van school en krijgt psychische klachten. Het allerliefst wil hij dat zijn ouders weer bij elkaar zijn. Het is een drama waarbij ik direct dacht aan de 0013-lijn tegen suicidepogingen. De film is een boekverfilming van het boek ‘The son’.
Els ***

Het verzwijgen – Marieke van der Winden, 2022, NL, 92’.

Wat doet het met je zelfbeeld en je beeld van de wereld om je heen wanneer je plotseling ontdekt dat je afstamt van een jou eerder totaal onbekende NSB familie-clan? In de zoektocht van de maakster naar de waarheid achter deze voor haar zorgvuldig verborgen gehouden familiegeschiedenis, ontdekt zij dat de erfenis ervan, tot in de tweede generatie nazaten, diepe sporen heeft nagelaten. Boeiende en interessante documentaire over een onderwerp dat vroeger vermeden werd, maar tegenwoordig besproken kan worden, maar waarschijnlijk niet in elke familie, dat blijkt ook wel uit de documentaire.
Leuk detail, in het begin van de film komt de Flevostraat in Purmerend in beeld zo begin de jaren ’60.
**** Astrid

Totem – Sander Burger, 2022, NL, 93’.

Ama, de dochter van Senegalese asielzoekers, voelt zich helemaal Nederlander. Als Ama’s moeder en broer worden opgepakt, gaat Ama midden in de winter door Rotterdam op zoek naar haar vader, in de hoop aan uitzetting te ontkomen. Tijdens deze angstige en spannende reis ontdekt ze haar roots, mede dankzij haar bijzondere totemdier: een gigantisch stekelvarken. Ontroerend mooie film.
**** Astrid

‘Totem’ is een ontroerende en aangrijpende film die laat zien waar illegale asielzoekers voor komen te staan. Ama blijft, ondanks het feit dat ze al haar leven lang in Rotterdam woont, het goed op school en de zwemclub doet, opgejaagd wild. Totem is haar spirituele huisdier en leidt en beschermt haar.
**** Els

Three thousand years of longing – George Miller, VS/AUS, 2022, 108’.

De eenzame en verbitterde Britse Alithea Binnie is op reis in Istanbul wanneer ze op een oude fles stuit. Ze bevrijdt een djinn die haar drie wensen schenkt. Haar onverschilligheid belemmert haar ook maar een wens uit te spreken. Om de tijd te doden houden ze elkaar gezelschap.
Vermakelijke film, maar niet meer dan dat. Wel goede hoofdrolspelers: Idris Elba enTilda Swinton.
***½ Astrid

Zee van tijd – Theu Boermans, NL, 2022, 116’.

Een jong stel verliest bij een zeiltocht rond de wereld hun 5-jarige zoontje. Dat is een drama en zij kunnen elkaar absoluut niet steunen in de verwerking van dit verdriet. Dit leidt tot het uiteengaan, en er zijn nogal wat complicaties. Van dit dramatische verhaal is een weinig ingetogen film gemaakt die mij niet echt raakte. Misschien door de overdadige muziek en door het feit dat ik me maar slecht kon inleven in de reacties van de hoofdpersonen. Aan de inspanningen van de acteurs ligt dit overigens niet.
*** Ron

Cow – Andrea Arnold, VK, 2021, 94’.

We kijken anderhalf uur naar koe Luma. Puur observerend, van dichtbij, en zonder enig commentaar. Dat maakt het bekijken van de documentaire indringend. We zien hoe er 2 keer een kalf uit haar getrokken wordt en ze uiteindelijk na 6 keer gekalfd te hebben nauwelijks op haar poten kan staan door de gigantische uier. Het wordt duidelijk dat wandelende melk- en kalverfabriekjes wel degelijk gevoelens hebben. Je identificeert je met haar en dat maakt het nuchter gefilmde einde heftig.
****½ Ron

Wolf – Cees van Kempen, NL, 2022, 90’.

In deze natuurdocumentaire zien we hoe een jonge wolf uit Duitsland zich vestigt op de Veluwe. Het zijn prachtige beelden, het commentaar is soms wat simpel van toon, maar wel informatief. Het was wel een ‘leve de wolf show’, de nadelen van vestiging in ons land kwamen nauwelijks ter sprake.
**** Ron

Rebel – Adil el Arbi / Bilall Fallah, B/L/F, 2022, 135’.

Felrealistische oorlogsfilm over de oorlog in Syrië. Hoe twee broers uit Brussel verleid worden om mee te doen aan de oorlog voor hun geloof. De film laat zien hoe meedogenloos de eigen wil gebroken wordt. De vorm is ruig en voor mij soms niet te volgen. Het geweld gruwelijk en voor mij soms niet om aan te zien. Gelukkig waren er ook liefdevolle momenten en zo nu en dan een sprankje hoop. De rap met dans, zang en geweld vond ik origineel en aangrijpend tegelijk. Een actiefilm met een boodschap.
***** Peter

Les passagers de la nuit – Mikhaël Hers, F, 2022, 111’.

Een Franse film zoals ze die nu niet meer maken... Zonder mobieltjes, met grammofoonplaten en liefde zonder internet. Heerlijk zwijmelen bij relatief doorsnee problemen in de grote stad. Lieve mensen die moeite hebben om hun gevoelens te tonen en erover te praten. Een mix van beelden die nu geschoten zijn en originele beelden uit de tachtiger jaren. Une histoire simple, echt ouderwets genieten!
***** Peter

Begin jaren ’80 woont de net gescheiden Elisabeth met haar 2 tienerkinderen in Parijs. Ze vindt een nieuwe baan en een jonge vrouw, die ze als een zwerfkat opneemt in haar huis. Dit zet vooral het leven van haar zoon op zijn kop. Een sfeervolle, warme film waarbij de authentieke, erdoorheen gemonteerde beelden bijdragen aan het mooie tijdsbeeld dat wordt gecreëerd.
**** Ron

Tori et Lokita – Jean-Pierre & Luc Dardenne, B, 2022, 88’.

Twee jonge migrantenkinderen belanden in de criminaliteit. Het is de nieuwe film van de gebroeders Dardenne en hekelt de bureaucratie die meer kwaad aanricht dan goed doet. Prachtig spel van de kleine Tori, de film laat je zien dat er voor de kinderen geen andere uitweg is om te overleven dan het criminele pad op te gaan. Prachtige film.
***** Els

Een film over het leven van twee Afrikaanse vluchtelingen in België. Het krijgen van de juiste papieren is een probleem, en iedereen in hun omgeving maakt misbruik van hen. Geen vrolijk verhaal, hun onderlinge verbondenheid is het enige positieve in deze film. Dit is naar mijn idee meer een soort pamflet, tegen inderdaad vreselijk onrecht.
*** Ron

Narcosis – Martijn de Jong, NL, 2022, 110’.

Een hecht gezin raakt ontwricht wanneer de vader tijdens een professionele duik niet meer bovenkomt. Geen begrafenis, geen afscheid, alleen een huis vol herinneringen. Gebukt onder het ongrijpbare verlies, ontwijkt Merel de dood van haar man en alles wat er mee te maken heeft. Haar jonge kinderen raken hierdoor verstrikt in hun zoektocht naar antwoorden, waardoor het gezin uiteindelijk hard tot stilstand komt. Merel heeft geen andere keuze dan het verlies op haar eigen unieke manier onder ogen te komen, om samen weer aan een nieuw leven te kunnen beginnen. Ontroerend mooie film over verdriet en rouw.
***** Astrid

Een emotionele film over een gezin in de overlevingsstand na een duikongeluk van vader. In het begin wordt de spanning direct al opgevoerd. Je weet dat het ongeluk fataal afloopt en je ziet de tijd die daaraan voorafgaat. Veel snikkende mensen in de zaal. De film grijpt je dan ook naar de strot.
**** Els

Merel blijft alleen achter met twee kinderen nadat haar man, die diepzeeduiker is, niet meer boven water komt. Zij verkeert in diepe rouw en haar kinderen ook. Een prachtig, ingetogen verfilmd verhaal, waarin meer niet dan wel gezegd wordt in benauwend smal beeldformaat. Met een fantastische rol van Thekla Reuten.
***** Ron

Close – Lucas Dhont, B/NL/F, 2022, 105’.

De dertienjarige Leo en Remi zijn boezemvrienden en heel close met elkaar. Op de middelbare school wordt er gevraagd of ze een stel zijn. ‘Close’ is een prachtige film die niet alleen gaat over jonge pubers die hun ruimte ontdekken en af willen schermen met het daarbij horende aantrekken en afstoten.
**** Els

De dertienjarige Leo en Rémi zijn elkaars allerbeste vriend. Maar als ze samen in het Voortgezet Onderwijs komen wordt er door hun klasgenoten erg negatief gereageerd op hun intieme vriendschap. Als Leo vervolgens afstand neemt tot zijn vriend, heeft Rémi het daar erg moeilijk mee. Een aangrijpende film over groepsdruk, afscheid nemen en rouw, met fantastisch acteerwerk en zeker in het eerste deel prachtige beelden.
****½ Ron

Competencia Oficial – Mariano Cohn / Gastón Duprat, E/RA, 2021, 115’.

In de hoop op eeuwige roem heeft een miljardair zijn zinnen gezet op het maken van een filmhit en stelt hiervoor een all-star team samen. Hij huurt de beroemde filmmaker Lola Cuevas in om het ambitieuze project. Heerlijke film, die de belangrijkheid van acteurs en de filmwereld op de hak neemt.  Met de o.a de acteurs: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Oscar Martínez.
**** Astrid

Entre deux mondes – Emmanuel Carrère, 2020, F, 106’.

Een waargebeurd sociaal-realistisch drama over een schrijfster die incognito gaat werken als schoonmaakster op een veerboot om onderzoek te doen naar de slechte werkomstandigheden. Met Juliet Binoche en veel acteurs die in het echt hetzelfde werk doen. Indrukwekkend en goed gedaan.
**** Els

Om een boek te schrijven over de uitbuiting van schoonmaakpersoneel op veerboten, gaat een schrijfster undercover aan het werk. Ze sluit vriendschap met enkele collega’s, die zich verraden voelen als haar ware identiteit bekend wordt. Voor mij kwam het personage van de schrijfster slecht uit de verf. Misschien had een film echt over de werkomstandigheden van het schoonmaakpersoneel me meer kunnen boeien dan dit verhaal over het luxeprobleem van de twijfels van deze schrijfster.
*** Ron

Las bestias – Rodrigo Sorogoyen, E/F, 2022, 137’.

In een bergdorpje in Galicië verdween een jaar of tien geleden een man spoorloos. De Spaanse regisseur Rodrigo Sorogoyen baseert zich op dat fait divers voor ‘As bestas’, een wurgende thriller en een van de beste films van het jaar. Het duurt even voordat je in de film zit maar dan wordt het boeiend en heel spannend.
*** Astrid

‘Las bestias’ is een film die veel tijd nodig heeft om je in het verhaal te trekken. Antoine, de Fransoos zoals hij door de plaatselijke bewoners wordt genoemd, is tegen de komst van windmolens. De authentieke bewoners willen juist uitgekocht worden om financiële ruimte te krijgen. Dat geeft veel spanning met elkaar en de film groeit daardoor uit tot een spannende thriller.
*** Els

Een Franse ex-leraar heeft zich met zijn vrouw teruggetrokken in de Spaanse bergen als biologische boer. Dorpelingen keren zich tegen hen nadat zij geld geboden krijgen voor het plaatsen van windturbines, waar de Fransman tegen is. Een dreigende sfeer maakt hier een spannende thriller van met veel ‘couleur locale’ en voldoende nuance om het conflict begrijpelijk te maken. De verschillen tussen het Franse echtpaar en de oude dorpelingen liggen op allerlei vlakken, dat maakt dit conflict onoplosbaar en tegelijkertijd ook universeel. Ik werd van begin tot einde geboeid door deze film.
****½ Ron

Moonage daydream – Brett Morgen, D/VS, 2022, 135’.

Niet eerder zag ik een film met zoveel beeld en geluid. De beelden vertellen het verhaal van het leven van David Bowie. De tekst is van de kunstenaar zelf, samengesteld uit zijn eigen uitspraken. Veel concertfragmenten geven een prachtig overzicht van zijn muziek. De explosie van beeld en geluid maken een documentaire met veel vaart. De veelzijdige kunstenaar Bowie wordt indrukwekkend geëerd.
***** Peter

Er bestaan veel concertopnamen van David Bowie. Die worden in deze documentaire gecombineerd met andere tijdsbeelden en radio-interviews. Het levert een mooi beeld op van zijn leven en zijn levensfilosofie. Er is mede dankzij de snelle montage en soms psychedelische beelden een nieuw kunstwerk ontstaan dat mij, ondanks de lengte, geen moment verveelde.
***** Ron

Corsage – Marie Kreutzer, AU/L/D/F, 2022, 113’.

We krijgen een impressie van het niet zo gelukkige leven van keizerin Sissi van Oostenrijk-Hongarije. De film wordt gedragen door hoofdrolspeelster Vicky Krieps, waar ik met bewondering naar keek. De film is wat fragmentarisch, lang en ook wat afstandelijk. Ik werd er niet in meegezogen, en je moet er wel tegen kunnen dat de historische werkelijkheid nogal geweld wordt aangedaan. Knap, dat zeker.
***½ Ron

Les intranquilles – Joachim Lafosse, B, 2021, 117’.

Damien is kunstschilder en heeft een bipolaire stoornis. Steeds als hij werkt groeit geleidelijk de spanning bij hem en komt hij in een crisis terecht. We zien wat dit teweegbrengt in de relatie met zijn vrouw en zoontje. Indrukwekkend en beklemmend, mede door de uitzichtloosheid. Knap gefilmd en sterk geacteerd.
***** Ron

Sundown – Michel Franco, MEX/F/S, 2021, 83’.

Neil Bennett, een vermogende Brit, viert met familieleden een zorgeloze vakantie in een luxe resort in het Mexicaanse Acapulco. Een telefoontje verstoort de zonnige idylle. Er is een sterfgeval in de familie en het gezelschap moet onmiddellijk terugkeren naar Londen. Maar in plaats van zijn familie te vergezellen neemt Neil zijn intrek in een budgethotel, drinkt hij bier op het strand, ontmoet hij een plaatselijke schone en verzint hij redenen om zijn terugkeer naar huis uit te stellen. Wat is Neil van plan? Hoe lang kan hij wegblijven terwijl zijn familie treurt en met juridische zaken worstelt? En wat als de zaken zich van kwaad tot erger ontwikkelen? Het plot was voor mij een verrassing.
***½ Astrid

Neil is op vakantie in Mexico, tot zijn reisgenoten wegens een sterfgeval terug moeten naar Engeland. Vanaf dat moment vinden er veel verrassende gebeurtenissen plaats, vooral door zijn onvoorspelbaar passieve gedrag. Een bijzonder intrigerende, knap gemaakte en doordachte film. Hij hield me na afloop nog een tijd bezig.
**** Ron