Werk je browser bij

Zo te zien gebruik je een verouderde of niet ondersteunde browser.
Gebruik een recente versie van één van de volgende browsers voor een optimale werking van deze website

Download Chrome Download Firefox Download Edge

Effe kijke

Effe kijkes zijn korte recensies geschreven door onze eigen medewerkers. We geven maximaal 5 sterren.

   The human voice – Pedro Almodóvar, Spanje, 2020, 30’.

Het nieuwste werk van Almodóvar is een korte film in corona-omstandigheden. Een hoofdrol van Tilda Swinton als in de steek gelaten vrouw in een telefoongesprek met haar ex-minnaar. Fraai vormgegeven en spannend, ik bleef ademloos kijken.
***** Ron

   La llorona – Jayro Bustamante, Guatemala / Frankrijk, 2019, 97’.

‘La llorona’ opent met een proces tegen de bejaarde oud-generaal Enrique Monteverde, inmiddels een oude man die lijdt aan de ziekte van Alzheimer, hij wordt berecht en schuldig bevonden voor zijn aandeel in de volkerenmoord. Maar nadat hij tijdens het proces in elkaar zakt en in allerijl naar het ziekenhuis wordt gevoerd, komt hij weer op vrije voeten. Vluchtend voor een uitzinnige menigte demonstranten trekt hij zich terug in zijn luxueuze huis, samen met een loyale bodyguard, zijn kille vrouw, zijn volwassen dochter, hun Indiaanse huishoudster en diens mysterieuze nieuwe bediende Alma. Buiten de muren van het huis weerklinken voortdurend protestkreten, maar in de vroege uurtjes begint Monteverde vreemde dingen te horen en zien in zijn huis. Ik vond dit een heel boeiende film.
***** Astrid

   Ammonite – Francis Lee, Verenigd Koninkrijk / /Australië / Verenigde Staten, 2020, 120’.

In 1840 is Mary Anning een toonaangevende, maar als vrouw miskende onderzoeker van fossielen. Ze is wat wereldvreemd en is niet blij met de jonge depressieve vrouw die haar wordt opgedrongen. Dankzij fantastisch acteerwerk van Kate Winslet en Saoirse Ronan zien we hoe hun verstandhouding geleidelijk ontdooit. De film neemt de tijd, en is sfeervol gefilmd.
**** Ron

   Buiten is het feest – Jelle Nesna, Nederland / België, 2020, 95’.

De succesvolle zangeres Sonne neemt haar nichtje in huis na de onverwachte dood van haar zus. Als de biologische vader de voogdij opeist, wordt Sonne voor het eerst van haar leven gedwongen de waarheid naar buiten te brengen. Het is een bekend verhaal geschreven door Arthur Japin over het jonge leven van Karin Bloemen. Goed geacteerd en waarschijnlijk voor sommige bezoekers confronterend.
***** Astrid

   De vogelwachter – Threes Anna, Nederland, 2020, 89’.

De vogelwachter woont al bijna een halve eeuw moederziel alleen en zielsgelukkig op een afgelegen eiland. Op een dag krijgt hij bericht dat zijn post wordt opgeheven. Aan zijn gelukkige bestaan in en met de natuur komt abrupt een einde. De afgedankte vogelwachter weigert echter te gaan en trekt op geheel eigen wijze ten strijde. Prachtige hoofdrol gespeeld door Freek de Jonge.
***** Astrid

Een vogelwachter zit al 45 jaar op een eilandje voor de Britse kust. Hij is vereenzaamd en heeft via de telefoon wekelijks contact om vogelaantallen door te geven. Zijn post wordt opgeheven, maar hij heeft geen ander leven. We zien Freek de Jonge vrijwel onafgebroken alleen in beeld. Dat is geen straf, maar er gebeurt wel erg weinig dat de bedoelingen van de regisseur verklaart.
*** Ron

   Just 6.5 – Saeed Roustayi, Iran, 2019, 131’.

Een Iraanse film die speelt in Teheran en nu eens niet gaat over het geloof. Maar over iets wat overal is, de verslaving aan drugs, over de kopers en de verkopers. Het is geen gewelddadige film in de zin van achtervolgingen en gebruik van wapens. Het geweld is subtieler: leven in een rioolbuis, met honderd man in een politiecel en een goed leven hebben dankzij geld verdiend met drugshandel.De film behandelt het thema drugs op een bijzondere manier en laat zien dat een simpele oplossing niet bestaat. De film is bijzonder spannend en laat je nadenken.
**** Peter

In deze spannende psychologische thriller zien we hoe de politie van Teheran probeert een grote drugsbaron te pakken te krijgen. Het machtsspel wordt realistisch en overtuigend in beeld gebracht. Met het oppakken van een persoon wordt het probleem echt niet opgelost met 6,5 miljoen drugsverslaafden in Iran. Ik heb genoten van deze film met een aantal onvergetelijke scènes.
***** Ron

   Kom hier dat ik u kus – Sabine Lubbe Bakker/Niels van Koevorden, Nederland, 2020, 100’.

Na het overlijden van haar moeder doet Mona er alles aan om haar omgeving te pleasen en gaat daarin aan zichzelf voorbij met de nodige gevolgen. Zeer indrukwekkend verhaal, ook als je het boek hebt gelezen, is het erg de moeite waard om te gaan kijken en het heeft mij niet teleurgesteld.
**** Astrid

Mona maakt het van jongs af aan iedereen naar de zin en cijfert zichzelf daarbij weg. Als er in haar latere leven ingrijpende gebeurtenissen plaatsvinden, speelt ze braaf haar rol. En dat gaat wringen. Een aangrijpende, knap gespeelde film met herkenbare patronen.
**** Ron

   Lara – Jan-Ole Gerster, Duitsland, 2019, 108’.

Lara is een eenzame vrouw die 60 wordt terwijl haar zoon als concertpianist zijn debuut maakt. Geleidelijk wordt meer duidelijk over haar en hun gezamenlijke voorgeschiedenis. Het is een boeiend psychologisch drama, waarin goed geacteerd wordt.
**** Ron

   The assistant – Kitty Green, Verenigde Staten, 2019, 87’.

Een stille hint naar ”Me too”, zal het ooit veranderen dat is de vraag waarmee je deze film verlaat. Daarom alleen al de moeite waard, maar ook door het prima acteerwerk van de hoofdrolspeelster.
***½ Astrid

De film 'The assistant' heeft dagen bij me rondgehangen. De baas komt net als de slachtoffers niet of nauwelijks aan bod. Jane was nieuw in het bedrijf en constateert al gauw dat er dingen spelen die het daglicht niet velen. Het is net als nieuwe bezems, als het niet lukt om schoon te vegen dan pas je je aan en Jane dreigt daardoor verzwolgen te worden door de zwijgcultuur van haar bedrijf. Ik vond het een film waar de spanning achteraf nog hoger was dan tijdens de film zelf.
**** Els

Een erg sterke, beklemmende film over het werk van een jonge vrouw die als assistente werkt voor de baas van een filmmaatschappij. Dat hij zich vergrijpt aan talloze jonge vrouwen komt niet in beeld, maar iedereen is er van op de hoogte. Dat zij zich eraan stoort vindt geen enkele weerklank in de door en door verziekte sfeer in dit bedrijf. Een film die deze sfeer indringend toont met een uitstekende hoofdrolspeelster die de film draagt, en door de nuances in haar spel ook boeiend houdt.
***** Ron

   Kajillionaire – Miranda July, Verenigde Staten, 2020, 104'.

Een jonge vrouw leeft bij haar ouders. Die voorzien in hun levensonderhoud door oplichting en diefstal. Zij geven haar geen liefde, dat wordt pas een probleem als zij ervaart dat het ook anders kan. Dit is een heerlijk ontregelend, absurdistisch sprookje dat vast niet iedereen zal bekoren. Maar ik heb er heel erg van genoten.
***** Ron

   Corpus Christi – Jan Komasa, Polen / Frankrijk, 2019, 116’.

Een Poolse prachtfilm. Met in de hoofdrol geen lieverdje, hij zit aanvankelijk in een jeugdgevangenis. Door zijn belangstelling voor het Katholieke geloof ziet hij kans om in een klein dorpje tijdelijk de zieke priester te vervangen. De film is spannend en het gaat ergens over. De jonge priester put mooi uit zijn eigen ervaringen en is kritisch op wat er om hem heen gebeurt. Hij is een stoere priester: 'vergeving is houden van', die heb ik onthouden.
***** Peter

Een jonge crimineel doet zich na zijn vrijlating in een dorpje voor als invalpastoor. Door zijn opstelling haalt hij oud zeer naar boven, maar maakt zich ook al snel geliefd. Een mooie film naar een waargebeurd verhaal, weet te overtuigen en ontroeren. De hoofdrolspeler is prima gekozen.
***** Ron

   Été 85 – François Ozon, Frankrijk / België, 2020, 100’.

Tragisch liefdesverhaal tussen de 16-jarige Alex en de 18-jarige David in een zomerse Franse badplaats. Het verhaal is mooi en sfeervol verfilmd en er wordt knap geacteerd door de hoofdrolspelers. Ik vond dat de andere personages wat stereotiep waren.
***½ Ron

   Hope – Maria Sødahl, Noorwegen / Zweden, 2019, 130’.

Anja en Tomas zijn al jaren bij elkaar en hebben samen 3 kinderen. Ze hebben allebei een druk leven en zijn nogal uit elkaar gegroeid. Als zij een ernstig hersentumor blijkt te hebben, en door de artsen weinig hoop krijgt, moeten ze hun relatie en de onderlinge gevoelens wel nader onderzoeken. Prachtige, ingetogen, maar toch zeer aangrijpende film. Naar ware gebeurtenissen, de regisseur vertelt min of meer haar eigen verhaal.
**** Ron

   I am Greta – Nathan Grossman, Zweden, 2020, 97’.

Deze documentaire volgt de Zweedse Greta Thunberg vanaf haar eerste protest voor het Zweedse parlement tot haar toespraak bij de Verenigde Naties in New York. We zien haar kracht, maar ook de beperkingen door haar autisme. En de teleurstelling in de politici die wel met haar op de foto willen, maar niets doen met haar noodkreet. Laten we hopen dat veel mensen deze documentaire bekijken en alsnog geïnspireerd raken.
***** Ron

   Rocks – Sarah Gavron, Verenigd Koninkrijk, 2019, 93’.

De 15-jarige Rocks heeft een groep goede schoolvriendinnen en die kennen haar als een stabiele meid. Maar als haar moeder plotseling vertrekt krijgt ze de zorg voor haar jonge broertje Emmanuel. Een prachtig sociaal drama met prima acteerwerk, warmte en emotie. Het geeft ook een mooi beeld van het leven van hedendaagse Londense jongeren en hun onderlinge solidariteit.
***** Ron