Effe kijke

Korte recensies door onze medewerkers, met maximaal 5 sterren.

Grutto! – Ruben Smit, NL, 2022, 96’.

Prachtige documentaire over de grutto. Je wordt meegenomen via Estland, naar Nederland, de overwintering in Senegal waar de grutto een ware plaag is voor de rijstboerinnen. Je krijgt zicht op de IJslandse grutto. Mooie opnames, versnelde beelden. De cameramensen moeten met eindeloos geduld hun werk hebben gedaan. De stem van Gijs Scholten van Aschat was prettig, hij vertelde met een rustige stem en liet de kijker zelf ook zijn werk doen.
**** Els

Fantastische natuurdocumentaire over onze nationale vogel de grutto. De film is nergens zuur over hoe het met onze weidevogels gaat. Geen boeren met omgedraaide vlaggen, maar veehouders met het hart op de goede plaats. Onze nationale vogel is eigenlijk een internationale vogel. We volgen de grutto van Senegal tot IJsland, maar toch vooral in Nederland. Alles van ongelofelijk dichtbij gefilmd. Van uit het ei komen en beestjes vangen in het lange gras tot ten prooi vallen aan de bruine kiekendief. De grutto is de echte voorjaarsbode, nu voor mij een keertje extra midden in de zomer en dadelijk voor al onze filmhuisbezoekers als hoogtepuntje in de herfst.
***** Peter

De grutto is onze nationale vogel. Het gaat slecht met hem. Na overwintering in Senegal broedt een groot deel van de Europese populatie in Nederland. Er zijn veel bedreigingen, waarvan intensieve veeteelt niet de minste is, want die bedreigt hun broedgebied. Een mooie film met prachtige beelden en verhelderende tekst.
**** Ron

L’événement – Audrey Diwan, F, 2021, 100’.

Rond 1960 raakt studente Anne zwanger en ze heeft niemand om hierover te praten. Omdat abortus in Frankrijk strafbaar is, en ze toch haar studie wil afmaken, volgt er een lange en moeizame weg om de zwangerschap af te laten breken. De film neemt de tijd om het proces in beeld te brengen en dat is volgens mij ook wel nodig. Er zitten indringende beelden in deze boekverfilming die hem aangrijpend maken.
**** Ron

Ninjababy – Yngvild Sve Flikke, N, 2021, 103’.

De alleenstaande Rakel blijkt al 6 maanden zwanger te zijn. Er is in haar ongestructureerde leven geen plek voor een kind. Ze visualiseert het kind als Ninjababy, een getekende stripfiguur en praat met hem. Er volgen talloze verwikkelingen in dit onconventioneel verfilmde stripverhaal. Met warmte gefilmd, boeiend en soms ontroerend.
**** Ron

Moonage daydream – Brett Morgen, D/VS, 2022, 135’.

Niet eerder zag ik een film met zoveel beeld en geluid. De beelden vertellen het verhaal van het leven van David Bowie. De tekst is van de kunstenaar zelf, samengesteld uit zijn eigen uitspraken. Veel concertfragmenten geven een prachtig overzicht van zijn muziek. De explosie van beeld en geluid maken een documentaire met veel vaart. De veelzijdige kunstenaar Bowie wordt indrukwekkend geëerd.
***** Peter

Er bestaan veel concertopnamen van David Bowie. Die worden in deze documentaire gecombineerd met andere tijdsbeelden en radio-interviews. Het levert een mooi beeld op van zijn leven en zijn levensfilosofie. Er is mede dankzij de snelle montage en soms psychedelische beelden een nieuw kunstwerk ontstaan dat mij, ondanks de lengte, geen moment verveelde.
***** Ron

Bo – Joost van Ginkel, NL/B/GE, 2022, 93’.

Een jonge vrouw reist alleen door Georgië naar het graf van haar overleden vader, een bekende trompettist. Ze ontmoet een goede vriend van hem en reist mee in zijn truck. Twee mensen met geheimen uit een verleden komen geleidelijk nader tot elkaar. Sfeervolle film met knap acteerwerk en fraaie landschappen. Een erg vol verhaal dat ik niet steeds even geloofwaardig vond. Maar zeker een boeiende film.
**** Ron

Corsage – Marie Kreutzer, AU/L/D/F, 2022, 113’.

We krijgen een impressie van het niet zo gelukkige leven van keizerin Sissi van Oostenrijk-Hongarije. De film wordt gedragen door hoofdrolspeelster Vicky Krieps, waar ik met bewondering naar keek. De film is wat fragmentarisch, lang en ook wat afstandelijk. Ik werd er niet in meegezogen, en je moet er wel tegen kunnen dat de historische werkelijkheid nogal geweld wordt aangedaan. Knap, dat zeker.
***½ Ron

The last bus – Gillies MacKinnon, VK/UAE, 2021, 86’.

Hoewel je af en toe ziet wat een topacteur Timothy Spall is, en er mooie Schotse landschappen langskomen, redt dat voor mij deze film niet. Het verhaal van een hoogbejaarde man die het hele Verenigd Koninkrijk doorreist met de bus wordt voorspelbaar en sentimenteel in beeld gebracht en er komen talloze cliché’s langs. Jammer!
** Ron

I, Daniel Blake – Ken Loach, VK/F/B, 2016, 100’.

Ik heb zitten janken bij deze versie van Kafka in Newcastle, en met mij vrijwel de hele zaal. Daniel heeft ernstige hartklachten, maar krijgt geen ziekte-uitkering, omdat hij op de vragenlijst slechts 12 punten haalt. Een prachtige, schrijnende, warme film die niemand onberoerd zal laten. Ik vind deze ‘tearjerker van de betere soort’ een geweldige aanrader!
***** Ron

Drii Winter – Michael Koch, CH/D, 2022, 136’.

Anna en Marco leven in een Zwitsers bergdorpje. Zij werkt in een café en hij is een zwijgzame boerenknecht. Als hij ernstig ziek blijkt te zijn, verandert zijn gedrag en loopt de situatie uit de hand. Mooie Alpenbeelden en een fraaie kijk op dit dorpsleven. De nogal lange film bleef me boeien, al wordt er weinig uitgesproken.
***½ Ron

Les intranquilles – Joachim Lafosse, B, 2021, 117’.

Damien is kunstschilder en heeft een bipolaire stoornis. Steeds als hij werkt groeit geleidelijk de spanning bij hem en komt hij in een crisis terecht. We zien wat dit teweegbrengt in de relatie met zijn vrouw en zoontje. Indrukwekkend en beklemmend, mede door de uitzichtloosheid. Knap gefilmd en sterk geacteerd.
***** Ron

Pink moon – Floor van der Meulen, NL, 2022, 90’.

Jan is 75 jaar en kerngezond. Toch wil hij, omdat hij later niet afhankelijk wil worden, een eind maken aan zijn leven. Dochter Iris reageert emotioneel, heel anders dan haar broer, die begrip heeft voor de keus van hun vader. Maar Jan is zeker van zijn zaak. Dit is een mooie subtiele film over een heftig onderwerp. En uiteindelijk komen de emoties toch wel.
****½ Ron

Mes frères et moi – F, 2021, 108’.

Nour woont met zijn 3 oudere broers met een moeder die in coma ligt. Hij komt in aanraking met een zangklas op de zomerschool en is gegrepen door operazang. Dat zien zijn broers helemaal niet zitten. Een warme film die een mooi beeld geeft van overleven in een Franse achterbuurt. Sterk gecast en geacteerd.
**** Ron

Sundown – Michel Franco, MEX/F/S, 2021, 83’.

Neil is op vakantie in Mexico, tot zijn reisgenoten wegens een sterfgeval terug moeten naar Engeland. Vanaf dat moment vinden er veel verrassende gebeurtenissen plaats, vooral door zijn onvoorspelbaar passieve gedrag. Een bijzonder intrigerende, knap gemaakte en doordachte film. Hij hield me na afloop nog een tijd bezig.
**** Ron

Clara Sola – Nathalie Álvarez Mesén, S/CR/B, 2021, 106’.

Clara woont bij haar oma en een nichtje, en is lichamelijk gehandicapt. Ze heeft in het verleden een Maria-visioen gehad en heeft geneeskrachtige gaven. De vriend van het nichtje maakt haar bewust van haar seksualiteit. Als Clara hoort dat haar lievelingsschimmel dood is komt het tot een climax. Ik vond dit een boeiende magisch-realistische film over een eenzame ziel.
**** Ron

Avec amour et acharnement – Claire Denis, F, 2022, 116’.

Ik verwachtte wel iets van een film met de Franse topacteurs Juliette Binoche en Vincent Lindon, maar hij viel me zwaar tegen. Sara en Jean wonen al jaren samen, maar als Jean gaat samenwerken met François, de vroegere geliefde van Sara, gaat het mis. Mij werd niet duidelijk hoe Sara en Jean het jarenlang samen met elkaar uithielden, want ze praten volstrekt niet met elkaar. De film werd voor mij een soort soap, zonder psychologische diepgang met personages die maar wat aanrotzooien. Ik kon me ook volstrekt niet in hen inleven. Dit was duidelijk niet mijn film.
** Ron

Un autre monde – Stéphane Brizé, F, 2021, 96’.

Philippe Lemesle is directielid binnen een Amerikaans bedrijf. Wanneer hij meegesleurd wordt door de hoge werkdruk, kijkt hij lijdzaam toe hoe zijn vrouw hem verlaat. Philippe voelt zich in zijn baan gevangen en weet niet hoe om te gaan met de eisen van zijn meerderen. Hij bereikt zijn breekpunt.
Ik vond het een boeiende film, sterk gespeeld en goed verhaal.
**** Astrid

Je weet het eigenlijk wel, maar het is confronterend te constateren dat de maatschappij er tegenwoordig uitziet zoals in de film ‘Un autre monde’. De film laat zien dat directeuren van ondernemingen als het ware een marionet zijn van de moederbedrijven en dat het er primair om gaat om de aandeelhouders te vriend te houden. Het werkvolk is gepeupel en alles draait erom zo veel mogelijk winst te maken over de ruggen van het personeel op de werkvloer. De camera zit dicht op de huid van directeur Philippe, dat is knap gedaan. Ook zie je zijn frustraties goed en wat zijn werk doet met zijn huwelijk en hoe hij zelf in de maatschappij is komen staan.
**** Els

Met weinig filmische middelen toch veel zeggen. Dat lukt in de Franse film ‘Un autre monde’, die gaat over een Amerikaanse multinational. Een Franse fabriek moet tien procent van zijn werknemers ontslaan. De directeur ziet dat niet zitten, hij bedenkt een ander, socialer plan. Persoonlijk gaat het hem ook niet voor de wind. Er wordt veel gepraat en eigenlijk gebeurt er weinig. Vincent Lindon speelt het knap, zijn expressieve hoofd hoeft niet altijd te praten om toch veel te zeggen. Soms zijn er prachtige close-ups, mooie achtergronden en fijne Franse muziek. Ik heb genoten en dat terwijl de ondertiteling in Eye in het Engels was (altijd blijven opletten in internationaal Amsterdam!).
**** Peter

Philippe is de zeer betrokken directeur van een Frans bedrijf in Amerikaanse handen. Als hij niet meewerkt aan een opgelegde ontslagronde wordt hij aangesproken door zijn meerderen. Terwijl hij, mede door zijn grote werkinzet al in scheiding ligt. Een sympathieke film met een mooi slot. Maar ik voelde me lichtelijk op afstand staan, mede door het ingetogen spel van de hoofdrolspeler. Wel prima acteerwerk, overigens!
**** Ron

Knor – Mascha Halberstad, NL/B, 2022, 72’.

‘Knor’ is een aandoenlijke film met ongelooflijk mooi gemaakte poppen, de Amerikaanse opa geeft een biggetje cadeau met het idee om met hem de ‘worsten-koning’ te worden. Veel humor, niet alleen de kinderen, ook volwassenen zaten luid te lachen in de zaal.
**** Els

Deze animatiefilm is gemaakt volgens het stop-motionproces. Een familiefilm over een schattig varkentje dat het risico loopt in de worst terecht te komen. Prachtig gemaakt, ontroerend en spannend en ook nog eens een lofzang op het vegetarisme. Met voldoende knipogen naar een volwassen publiek om de film ook voor hen aantrekkelijk te maken.
**** Ron

Decision to leave – Park Chan-Wook, ROK, 2022, 138’.

‘Decision to leave’ is een spannend, maar sensueel detectiveverhaal. Met humor en melancholie schept Park Chan-Wook een romantische, intrigerende thriller.
De ijverige detective Hae-Joon onderzoekt de verdachte dood van een man die van een berg is gevallen. Seo-Rae, de weduwe van de man, lijkt niet erg rouwig om het verlies. Hae-Joon heeft zijn bedenkingen, maar raakt in de ban van deze ongrijpbare vrouw. Is ze echt zo onschuldig als ze lijkt, of is Hae-Joon haar volgende prooi? Hij neemt geen risico en vertrekt naar een andere stad.
Ik vond het een boeiende film, in het begin moest ik er even inkomen om de personen uit elkaar te houden. Zeer de moeite waard.
***½ Astrid

Een politie-inspecteur onderzoekt de dood van een bergbeklimmer. Was het zelfmoord of heeft zijn weduwe Seo-Rae er iets mee te maken? Er is duidelijke chemie tussen politieman en weduwe, om zijn relatie te redden laat hij zich overplaatsen naar een andere stad. Hij krijgt weer een moordzaak op te lossen, de nieuwe man van Seo-Rae is vermoord. Een ingenieuze psychologische thriller, prachtig vormgegeven, spannend en ook mysterieus. De film was lang, maar in dit rustige tempo niet te lang.
****½ Ron

Alcarràs – Carla Simón, E/I, 2022, 120’.

Een Spaanse boerenfamilie bewerkt al decennia een perzikkwekerij, maar ze verdienen te weinig met hun fruit en moeten plaatsmaken voor zonnepanelen. Deze warme film neemt in mooie beelden de tijd om te laten zien wat dit in de familie voor spanningen oproept. Nu eens geen beschuldigende vinger naar de overheid, maar wel boerenprotest. Met knap natuurlijk spel van de voornamelijk niet professionele acteurs.
**** Ron

Asako I & II – Ryûsuke Hamaguchi, J, 2022, 119’.

Asako wordt in Osaka door haar vriendje Baku in de steek gelaten. Ruim 2 jaar later ontmoet ze in Tokyo zijn dubbelganger. Na de eerste schrik slaat de vonk van twee kanten over. Maar 5 jaar later zoekt Baku, die inmiddels een beroemd model is geworden, weer contact met Asako. Een mooie film, waarin de emoties en reacties van de personages soms moeilijk te volgen zijn, ik had graag iets meer inzicht gekregen in hun beweegredenen. Maar dat zal niet iedereen gestoord hebben.
***½ Ron

Fire of Love – Sara Dosa, CDN/VS, 2022, 93'.

Katia en Maurice: twee vulkanologen, gepassioneerd door hun wetenschap en door hun liefde voor elkaar. Het Franse mediagenieke koppel neemt grote risico's in hun zoektocht naar een betere kennis over vulkaanuitbarstingen en zorgt ondertussen voor honderden uren aan filmbeelden. Regisseur Sara Dosa restaureerde de op pellicule opgenomen beelden tot hun originele onaardse schoonheid. Een heel interessante documentaire, met mooie maar oude beelden.
*** Astrid

Leave No Traces – Jan Matuszynski, PL/CZ/F, 2021, 160’.

Polen, 1983: op weg naar het centrum van Warschau wordt de jonge student Grzegorz Przemyk gearresteerd en meegenomen naar het bureau, waar hij zo zwaar mishandeld wordt dat hij twee dagen later overlijdt. Zijn vriend Jurek is de enige getuige van de gebeurtenis. Samen met Grzegorz’ moeder Barbara besluit hij te vechten voor rechtvaardigheid en tegen de politie te getuigen. Aanvankelijk zijn de autoriteiten niet onder de indruk, maar wanneer meer dan twintigduizend burgers achter de kist van Grzegorz door de straten marcheren, veranderen ze hun tactiek. Ze zetten alle middelen in om Jurek en Barbara in diskrediet te brengen en te voorkomen dat er een rechtszaak komt. Een spannend politiek drama over een jongen die als getuige van politiegeweld plotseling staatsvijand nummer 1 wordt. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal ten tijde van de Staat van Beleg in Polen, dat werd ingesteld door de communistische autoriteiten om de oppositie te onderdrukken. Heftige film, vooral als je je realiseert dat dit echt gebeurd is.
**** Astrid

Die Wannsee Konferenz – Matti Geschonneck, D, 2021, 108’.

Op 20 januari 1942 vindt er een onthutsende bijeenkomst plaats aan de Wannsee bij Berlijn met vooraanstaande leden van het naziregime. Het gaat over de organisatie van de massamoord op de Joden. Van deze “Wannsee conferentie” is één exemplaar van de notulen overgebleven. Aan de hand hiervan is de film gemaakt, een historisch drama. Met verbijstering heb ik naar de film over deze vergadering gekeken.
**** Els